Luni, 19 noiembrie 2012, Sala Palatului. Concert Tudor
Gheorghe. Ne strecurăm cum putem printre schelele care-au cotropit parterul
sălii (se organizează nu ştiu ce) şi luăm calea treptelor spre etajul doi, de
unde cocoţaţi la cucurigu vom urmări spectacolul dat de inconfundabilul şi
inegalabilul Tudor Gheorghe. Îl ştiu şi-l iubesc de muuuult, de muuult, încă de
pe cînd căpăta interdicţie de a mai cînta „Suta de lei” a lui Adrian Păunescu,
prin anii 1970. Nu-şi arată vîrsta. Cu semeţie şi cu sclipiri şăgalnice în
ochii jucăuşi, pe faţa sa numai zîmbet nu se vede urma celor 67 de ani peste
care-a trecut, dar vocea sa a rămas aceeaşi ca în urmă cu mai bine de 40 de
ani: puternică dar caldă, cînd tînguitoare cînd înfiorată, cînd jucăuşă şi
atunci cînd trebuie, maiestuoasă. Şi nu numai atît: vocea sa devine exact aşa
cum doreşte artistul şi modelează cu infinite nuanţe fiecare cuvînt şi fiecare
sens al fiecărei strofe a tezaurului pus în valoare: muzică veche, nuzică nouă,
balade şi doine, parfumul epocii interbelice, simfonic, într-un cuvînt ORICE!
Tudor Gheorghe îşi cunoaşte şi îşi iubeşte publicul, public care după cum spune
chiar domnia sa, este un public educat din care lipsesc cu desăvîrşire cei care
au luat nota doi la bacalaureat. Aceia, spune Tudor, aceia se duc la concertele
cu mezeluri: parizer, salam, etc. J Întotdeauna Tudor
Gheorghe şi-a surprins publicul cu noi şi noi concerte pe o temă aleasă de
domnia sa. De data asta, avem bucuria de a-l asista pe Maestru într-o splendidă
celebrare a centenarului Caragiale. Ajutat numai de alţi patru artişti,
respectiv un pianist, un contrabasist, un viorist şi un percuţionist priceput
să cînte şi la trompetă, Tudor începe dialogul cu sala. Tudor nu-i nici pe
departe genul de artist care mimează osmoza cu sala. Am mai fost la spectacole
de-ale sale şi niciodată nu a fost ceva aidoma, cum am văzut de exemplu la un
colindător celebru. Fiecare spectacol este puţin diferit de toate celelalte de
dinaintea sa şi mai mult de atît, chiar în cadrul spectacolelor cu aceeaşi
tematică, scenariul este adpatat la noutăţile zilei. Artistul nu transmite
numai un act cultural şi atîta tot. Artistul recită poezii inedite ale unor
poeţi prea puţin vehiculaţi astăzi, istoriseşte snoave care acum par de şagă
numai că securitatea acelor vremi numai de şagă nu ştia, cîntă singur sau cu
orchestra, iar din cînd în cînd, cu bonomie aparentă, face praf întreaga clasă
politică începînd de suuuus de tot şi trimiţîndu-i pe toţi pînă jooooos de tot,
acolo unde se complac netrebnicii: în troaca de porci. Nu-i cruţă pe corupţi,
nici pe hoţi, îi demască vezi tu drăgăliţă Doamne zîmbind dar, se vede limpede
că i-ar face una cu pămîntul, dacă ar putea. Se mulţumeşte să strige: unde e
miliţia să aresteze poliţia? J Alternînd
poezia cu muzica şi cu snoava, vremea trece uşor, mai bine de două ceasuri trec
la fel ca două clipite şi la sfîrşit, sala se ridică şi ovaţionează minute în
şir. După cum bine se ştie, Tudor NU reacţionează la bis. Nici publicul nu cere
acest lucru dar, nici nu-i vine să se despartă de artist. Aplauze prelungi îl
tot recheamă, Tudor revine iar şi iar dar, la un moment dat îşi încolonează
trupa şi păşeşte hotărît, în culise. Spectacolul s-a isprăvit. Oftînd, ne
ridicăm de pe scaunele ponosite şi cu hainele în braţe (garderobăăă? aia ce-o
mai fi?), ne îndreptăm spre întunericul de afară care a cuprins iar, capitala
unei ţări aşa zis europene. Am avut încă o dată privilegiul să văd cum marele
actor Tudor Gheorghe îl interpretează pe marele bard Tudor Gheorghe, pe un
scnariu aparţinîndu-i lui Tudor Gheorghe, în regia artistică a maestrului Tudor
Gheorghe. Mulţumesc, Maestre. Tare teamă mi-este că cei care ar trebui să
înţeleagă mesajul acestui spectacol, nu-l vor băga în seamă. Credeţi cumva, că
se poate cu de toate?
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
am gasit mult emotie si nedumerire si tristete in cuvintele tale...
RăspundețiȘtergereChiar acum pun pe youtube cîteva momente din spectacol. Încă mai am nodul acela în gît...
ȘtergereVoi pune aceste filmuleţe şi aici, pe blog.