M-au întrebat
prietenii dacă felul cum răposatul Mircea Scarlat* a pomenit numele meu în
„Viaţa românească” nr. 11 / 1987 (Exerciţii de sinceritate) nu mi-a fost
pricină de supărare sau jignire.
Le-am răspuns: Cu
scrisul e întocmai ca şi cu producătorul care-şi duce produsele la piaţă spre
vînzare. Îşi alege, bine nădăjduind, o tarabă, îşi potriveşte marfa cît mai
arătos şi-şi aşteaptă muşteriii.
Vine o cucoană.
Roşiile astea sunt verzi, spune ea înfiptă. Nu-s verzi, doamnă, răspunde vînzătorul.
Şi, scoţînd una din maldăr, o ridică şi-o înfăţoşează cu dragoste
cvasi-părintească. Dar cucoana strîmbă din nas şi pleacă semeaţă mai departe.
Vine un
pensionar, se uită la roşii bănuitor. Au fost cînva bune, zice, dar acum îs
putrede. Nu-s putrede, domnule, sunt coapte, numai bune de mîncat, deloc
trecute. Dar pensionarul dă din umeri, se posomorăşte şi se îndepărtează
nemulţumit.
Vine o bătrînică,
şubredă, mititică, sprijinită într-un băţ şi cere să guste din brînză. I se
întinde o fărîmă pe un vîrf de cuţit lung. Molfăie fără grabă fărîma şi se
înfioară. Îşi clatină capul: potroacă, şuieră printre dinţii gălbejiţi, e
potroacă! Vai de mine face producătorul şi dă să-şi apere produsul, dar
bătrînica se sprijină mai tare pe băţ şi se tot duce, oţărîtă, fără să-i dea
ascultare.
Vine un vlăjgan,
gustă şi el din brînză; de două ori. Îşi ţuguie buzele. Nu-i sărată, exclamă el
dispreţuitor. Cum se poate! se minunează producătorul. Vlăjganul a luat-o
înainte, ca din puşcă.
Aşa-i şi cu
scrisul. Autorul îşi publică marfa şi o pune la dispoziţia publicului. Iar
cititorii şi criticii o apreciază, fiecare după cum crede de cuviinţă, după cum
i s-a părut textul şi după cum îi este firea. Unii folosesc vorbe bune, alţii
laude: unii fac observaţii critice, alţii osîndesc: cu duhul blîndeţii ori cu
asprime, cu perfidie ori şi cu termeni grosolani. Cu dreptate, fără dreptate:
căci cine, pe tărîmul acesta relativist şi labil, poate hotărî ce este drept?
Oricum, nu încape
supărare. Principiul de bază al pieţei culturale ca şi al pieţei alimentare
cată să fie deplina libertate.
Libertatea
scrisului, libertatea criticii. Aceasta-i esenţa. Celui ce se supără uşor îi
prinde bine să stea frumuşel acasă ori să nu pună condeiul pe hîrtie.
La intrarea
amînduror pieţele se află cîte o poartă (dantescă, se înţelege), pe care stă
scris cu cerneală invizibilă: lăsaţi orice susceptibilitate voi care intraţi
aici.
- text aflat în
volumul lui Nicu – Aureliu Steinhardt, Prin
alţii către sine, Polirom, 2012. -
*(1951-1987).
Critic şi istoric literar, autor al Istoriei
poeziei româneşti, vol. I-III, 1982-1986, vol. IV, 1990, ca şi al unor
eseuri despre Miron Costin (1976), Ion Barbu (1981) şi George Bacovia (1987).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu