- guest post -
Tudor Gheorghe, Nicu Alifantis, Mircea Diaconu, Mircea Albulescu,
Catrinel Dumitrescu, Draga Olteanu Matei sunt doar cateva nume de artisti
celebri care s-au declarant solidari cu “suferinta” lui Dan Voicuescu si cu
“martiriul” Antenelor. Ce au altceva in comun aceste nume sonore ale scenei
romanesti? In primul rand cu totii sunt trecuti de prima tinerete. In al doilea
rand, cu cateva exceptii (Tudor Gherorghe si relativ Draga Olteanu Matei),
maximul gloriei l-au cunoscut in timpul regimului comunist. Talentul sau
talentul relativ (caci nici Catrinel Dumitrescu si nici Mircea Diaconu nu pot
fi considerati mari actori) nu presupune nici inteligenta si nici caracter. Din
contra as spune.
Mircea Diaconu se solidarizeaza cu Antena 3 ptr ca este produsul
politic al acestui post de televiziune, raspunsul lui Dan Voiculescu la
succesul politic repurtat de Dan Diaconescu. Mircea Albulescu si Catrinel
Dumitrescu sunt “fosti” in toata puterea cuvantului, cu o cariera care nu duce
nicaieri, iesiti total din atentia publicului. Tudor Gheorghe si Nicu Alifantis
sunt supravietuitorii miscarii folk si, mai ales, a Cenaclului Flacara, acea
miscare cultural artistica creata cu binecuvantarea aparatului de partid ptr a
oferi o supapa ptr tineretul roman. Romania nu a avut o presa de
rezistenta ca Polonia ptr ca a existat revista Flacara, revista care a oferit
spoiala unei rezistente in care multi oameni au crezut cu adevarat. Cenaclul
Flacara a oferit un mediu artistic diferit in aparenta de cel oficial. Artisti
care nu apareau la Televiziunea Nationala (fie ptr ca erau considerati mult
prea avangardisti, fie ptr ca dosarul de partid nu le permitea) au fost
promovati de Adrian Paunescu si au dobandit astfel o notorietate relativa. Unii
au reusti apoi sa isi continue cariera infruntand valurile si modele care s-au
succedat cu repeziciune pe piata muzicala autohtona. Si daca Tudor Gheroghe a
reusit sa faca retete de success cu ciclul anotimpurilor musicale, Nicu
Alifantis s-a pierdut intr-un peisaj musical in care folkul a devenit desuet.
Batranetea insa ii face pe acesti oameni sa fie solidari cu Dan
Voiculescu. Varsta nu iarta pe nimeni iar gusturile, asa cum am mai spus, se
schimba cu rapiditate. Cel mai greu lucru ptr un artist este sa accepte ca a
imbatranit si ca nu mai are parte de adoratia publicului. Dan Voiculescu a
profitat de aceste slabiciuni. Le-a oferit acestor oameni contracte,
sponsorizari, aparitii in emisiunile propriilor televiziuni, roluri in
serialele produse de aceleasi organe media. Cu alte cuvinte le-a cumparat
constiinta oferindu-le iluzia ramanerii in prima linie a divertismentului
autohton. Exista si posibilitatea unor cunostinte incarcate, a santajului cu
propriul trecut. Nu ar fi imposibil. Scena divertismentului romanesc ante
revolutionar era un mediu prielnic ptr turnatoriile cele mai josnice, ptr
misculatiile cele mai perfide si ptr prieteniile cele mai false.
Imi pare rau ca Tudor Gheorghe, cel ale carui cantece mi-au alinat
de multe ori dorul de tara, nu a inteles ca poate exista ca artist si fara
patronajul lui Dan Voiculescu. In schimb, mediocritatile artistice Mircea
Diaconu, Catrinel Dumitrescu, Mircea Albulescu si Nicu Alifantis nu au reusit
decat sa confirme inca odata de ce sunt irelevanti in lumea artistica de azi:
ptr ca nu au fost niciodata cu adevarat talentati si ptr ca au preferat
linguseala de cea mai joasa speta si castigul facil. Acesti oameni merita sa
fie ridiculizati si apoi sa reintre in anonimatul din care au iesit doar ptr
a-si exhiba prostia si lipsa de coloana vertebrala. Singura persoana caruia ii
accord circumstante atenuante este Draga Olteanu Matei: la cei 80 de ani ai
sai, fosta mare actrita merita putina mila si intelegere.
Clemy
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu