„În anul 130,
împăratul a făcut o călătorie la Ierusalim, însoţit de tînărul său iubit,
Antinous, şi a hotărît să nimicească în întregime oraşul, pînă la a face să-i
dispară şi numele. El a pus să fie construit un nou oraş pe locul celui vechi,
care să se cheme Aelia Capitolina, după numele familiei sale şi al lui Jupiter
Capitolinus (zeul cel mai adesea asociat cu imperiul), şi a interzis
circumcizia, semnul legămîntului dintre Dumnezeu şi evrei, sub ameninţarea
pedepsei cu moartea. (...)
Hadrian, se
născuse în Spania, într-o familie îmbogăţită de pe urma comerţului cu ulei de
măsline, şi părea a fi un om vădit predestinat să conducă imperiul. (...) Trăia
într-o perpetuă mişcare , călătorind neobosit de la o provincie la alta, ca să
reorganizeze şi să consolideze imperiul. (...) el visa la un imperiu stabil,
unit de cultura elină – o preferinţă atît de marcată, încît a primit porecla
Greculeţul. (...) În anul 123, în timpul uneia dintre călătoriile sale în Asia
Mică, l-a cunoscut pe adolescentul grec Antinous, dragostea vieţii lui, care aproaspe
i-a devenit partener de viaţă (acest lucru le displăcea inclusiv romanilor – nm
T.O.) (...)
La Ierusalim, el
plănuia să ridice pe ruinele oraşului iudeu o clasică cetate romană, clădită în
jurul adoraţiei pentru zeii romani, greci şi egipteni. (...) Acolo, Hadrian
şi-a construit templul lui Jupiter, cu o statuie a Afroditei aşezată în faţa
lui, chiar pe stînca unde fusese răstignit Iisus – posibil o decizie deliberată
de a le refuza creştinilor iudei un loc sfînt. Mai rău, Hadrian plănuia
ridicarea unui loc de celebrare a zeilor pe Muntele Templului, marcat printr-o
grandioasă statuie ecvestră care să-l reprezinte pe el însuşi. Hadrian căuta în
mod deliberat să-i extermine pe evreii din Ierusalim. (...)
Pe 24 octombrie,
ziua festivă în care egiptenii celebrau moartea zeului lor Osiris, iubitul lui
Hadrian, Antinous, s-a înecat în mod misterios, înghiţit de apele Nilului. S-a
sinucis? A fost sacrificat de Hadrian sau de egipteni? A fost un accident?
Hadrian cel de obicei impenetrabil a fost distrus de durere: l-a zeificat pe
băiat ca Osiris, a ridicat un oraş cu numele Antinopolis şi a fondat un cult al
lui Antinous, răspîndind statui cu trăsăturile-i graţioase şi fizicul magnific
prin tot bazinul Mării Mediteranei.
În drumul către
casă dinspre Egipt, Hadrian a trecut prin Ierusalim, unde probabil că a trasat
limitele noului oraş, Aelia Capitolina. Înfuriaţi de represalii, de faptul că
Ierusalimul se umpluse de păgîni şi de nudurile obligatorii ale băieţandrului
Antinous, evreii şi-au adunat în taină arme şi au pregătit complicate
adăposturi subterane pe colinele Iudeii.
După plecarea lui
Hadrian, un misterios conducător, cunoscut sub numele de Prinţul Israelului, a
dat semnalul celui mai teribil dintre războaiele iudaice.
La început,
romanii nu i-au luat în seamă pe evrei, dar de data aceasta evreii erau bine
pregătiţi, sub conducerea unui comandant capabil, Şimon bar Kohva (...).
Şimon a învins
rapid cele două legiuni conduse de guvernatorul roman. (...) El i-a ucis pe
creştini, atunci cînd aceştia nu au vrut să-l ajute împotriva romanilor. (...)
Hadrian s-a
întors în grabă în Iudeea, l-a chemat pe cel mai bun comandant al său, Iulius Severus, tocmai din Britania, şi a convocat şapte sau chiar douăsprezece
legiuni, care s-au năpustit asupra evreilor, fără pic de milă pentru nebunia
lor (...). El a nimicit la grămadă mii de bărbaţi, femei şi copii şi a luat tot
neamul lor în robie, după legea războiului.
(...)
Evreii s-au
retras în peşterile Iudeii (...). Acolo au pierit acei oameni, căci lucrurile
zac lîngă oasele lor. (...)
Romanii au
încercuit Betar, ultima fortăreaţă a lui bar Kohva, aflată la 9 kilometri sud
de Ierusalim. Şimon a murit în ultima înfruntare de la Betar, cu un şarpe
înfăşurat în jurul grumazului, conform legendei evreieşti. (...)
Puţini au
supravieţuit, scrie Dio Cassius. Cincizeci dintre avanposturile lor şi 985 de
sate au fost rase de pe faţa pămîntului. În bătălii au murit 585 000 şi mulţi
alţii de foame, boală şi foc. Şaptezeci şi cinci de aşezări evreieşti cunoscute
pur şi simplu au dispărut. Atît de mulţi evrei au căzut în robie, încît la
piaţa de sclavi din Hebron nu valorau mai mult de un cal. Evreii au continuat
să trăiască în ţinuturile rurale, dar Iudeea însăşi nu şi-a revenit nicicînd
din ravagiilelui Hadrian. Acesta nu doar că interzisese circumcizia, dar nu le
mai îngăduia evreilor nici măcar să se apropie de Aelia, sub ameninţarea
pedepsei cu moartea. Ierusalimul se topise ca fumul. Hadrian ştersese de pe
hartă Iudeea, schimbîndu-i deliberat numele în Palestina, după străvechii
duşmani ai evreilor, filistenii.”
Fragment din
Ierusalim – biografia unui oraş Simon Sebag Montefiore
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu