luni, 30 aprilie 2012

De la Lausanne la Basel


De aici avem la dispoziţie două variante: fie alegem ruta cu schimbarea trenului la Berna, fie alegem ruta directă şi pare-se mult mai spectaculoasă care trece prin Neuchatel. Alegem ruta a doua. Ca de obicei, şi acest tren este pe treisferturi gol, iar locurile sunt la alegere. Totuşi; e musai să respecţi clasa pentru care ai legitimaţie de călătorie. Nu ştiu ce se întîmplă în caz contrar dar, este limpede că nimeni nu are chef să încalce regulile. Ştiu ei ce ştiu. E limpede că suntem în era informaticii. Cu excepţia mea, (stau cu antica agendă în braţe)
cam toţi călătorii au scos de pe te miri unde care un Ipad, care un Iphone şi s-au refugiat printre pixeli.  Stînga şi dreapta, şes. Ogoarele sunt îngrijite şi lucrate conştiincios. După Yverdon-les-Baines, pe partea dreaptă apare un lac imens. Este plină Elveţia de lacuri frumoase. Din păcate, acumulatorul s-a cam descărcat şi cam gata cu pozele. Plus de asta, ba intrăm în tunel, ba ieşim, pas de fotografiază ceva. J. Ne apropiem de Neuchatel. Au reapărut superbele terase cu viţă de vie. Din goana trenului prin faţa noastră defilează blocuri de locuinţe, hale industriale, depozite. În dreptul localităţii Ligerz apare un lac ceva mai mititel. Are şi acesta farmecul său aşa cum şi ziua aceasta a avut farmecul ei. Noica spunea: “nu lăsa neculeasă mierea fiecărei zi”. Cred că în această sptămînă noi am umplut cîteva borcane cu miere, miere pe care o vom savura pe îndelete, cîteva luni în şir… De aici a reapărut în difuzoare limba lui Goethe. Iar au început să se succeadă tunelurile. 
Îmi închipui cum gospodarii cantoanelor mai organizează cîte-un referendum: - Mai facem un tunel? – Jaaaa, răspund cetăţenii. J . Am oprit la Biel/Bienne.  Peisajul s-a modificat încetişor: au reapărut pădurile de conifere. Urmează Grenchen (nu Grachen J  ), unde ploaia a reintrat în drepturile sale fireşti. Mă tot uit pe hartă să văd cît de aproape de casă suntem, pentru că ziua asta frumoasă a fost destul de lungă. Am depăşit 12 ore de cînd suntem pe drum şi începe să se vadă.  De la Grenchen trenul avea două variante de parcurs. Din motive care-mi scapă, a intrat pe varianta cu tunel (jaaaaaa J  ), care ne va duce la Moutier, Delemont, Laufen şiiii, Baseeeel!  Cealaltă rută ar fi trecut prin olten, nodul feroviar de care am mai amintit. Deja suntem familiarizaţi cu peisajul: pădure, munte şi tunel (jaaaaaaaa J  ). Serios vorbind să reţinem că:
- Prin referendum popular a fost respinsa idea de a mari concediul la 6 saptamini de la actualele 4 saptamini .
- Tot prin referendum a fost acceptata impunerea unei limite de constructie pentru cei care vor sa aiba a doua locuinta . Fiecare comuna , canton poate avea un maxim de 20 % din numarul locuintelor in categoria – a doua casa- . (in Elvetia cam doar 40 % din locuinte sint in proprietate individuala/familiara )
- Tot prin referendum a fost acceptata legea fiscala care prevede ca taxarea firmelor de jocuri de noroc sa fie destinata fondului de pensie si incasarile din loterii sa fie destinate cheltuielilor de publica folosinta .
NOTA . In Elvetia referendumul are putere de lege . :)
Mă întreb ce rezultate se obţineau, dacă se votau în RO aceste propuneri...

2 comentarii:

  1. interesante informatia,nu le cunosteam...
    iata ca democratia functioneaza si se pare ca acolo lumea este multumita...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Înainte de a pleca, am citit cîte ceva despre organizarea politică şi administrativă a Ţării Cantoanelor. Ce am găsit acolo, întrece orice închipuire. Nu degeaba am avut senzaţia unei călătorii în viitor...

      Ștergere