Divinul
feminin in
antichitatea veche este nu numai prezent, este aproape majoritar in aproape
toate culturile vechiului orient. Zeitatea mama, datatoare de viata,
fertilitate, frumusete si intelepciune, este motivul preponderent in
mitologiile Sumeriene, Amorite, Asiriene, Egiptene, Hitite, Feniciene si
Cananite. Cunoastem si
recunoastem astazi mai mult ca oricand ca revelatia Mosaica este desfasurata
intr-un décor mitic Babilonian si Egiptean. Nici nu se putea altfel, caracterul
“Moise” a fost Egiptean si caracterele “Abrahamice” au fost de origine Babiloniana (probabil Amorita). Chiar daca suntem oameni religiosi 100% si acceptam
revelatia Divina, nu putem sa ne sustragem povestirii. Partea feminina a
Divinitatii in Biblie este destul de minora, dar exista daca stim sa o cautam.
În
povestea Facerii (Geneza) aflam in Geneza 1:27 “Dumnezeu a făcut pe om
după chipul Său, l-a făcut după chipul lui Dumnezeu; parte bărbătească şi parte
femeiască i-a făcut”. Asta inseamna un singur lucru – credeau cei din vechime -,
inseamna ca Divinitatea are si parte femeiasca.
Metafora partilor feminine-masculine era extrem de greu explicabila celor din
vechime, asta nu inseamna ca ei nu au crezut in ea. Exista
si exista mult, suprimata si cateodata hulita, dar cum se zice, iubita si
acceptata de popor. Subiectul din punct de vedere teologic este
scos la iveala in doua epoci diferite: prima la inceputuri, din secolele 12 si pana in secolul 7 i.Hr,
si a doua oara intre secolele 9-13 d. Hr. Prima imagine a fost
suprimata (violent) in timpul “Revolutiei
Deuteronomice” ale regelui Iosia (Josiah sau Yoshiyahu c. 649-609
i.Hr.). Cea de a doua “aparitie” dainuieste pana in zilele noaste in Kabalah
Ebraica si Cabala
Crestina. Prima “Doamna” Consoarta a lui YHVE (YHWE, Iehova),
se numea Aşera (Asherah) probabil derivatie etimologica de la
vecinii Babilonieni si Cananiti de laAsratu,
Asirtu, Ashtoret sau
grecizat Astarte si pana in zilele noastre numele
ebraic Ester(a).
Bineinteles in veacurile precedente nimeni nu
indraznea sa discute despre blasfemii de felul acesta. DeoareceKabala este o disciplina profund esoterica si
descifrata de foarte putini (nu cred ca Madona se afla printre cei putini),
consoarta divina nu a avut probleme nici cu credinta, nici cu credinciosii si
nici cu clerul. Dupa cel de al doilea razboi mondial, un fel de compatriot de
al nostru nascut la Cluj, pe numele lui Ervin György Patai, devenit mai
tarziu Raphael Patai, respectat si
proeminent etnolog si antropolog, publica intr-un jurnal obscur pe numele lui “Mult és jövő (cred ca este vorba de Trecut si
Viitor) o teza pe care o va relua in doua carti care au devenit antologice.
Prima, publicata in 1947 – “Man and
Temple in Ancient Jewish Myth and Ritual” (Omul si Templul in Ritualul si Mitul
Iudaic Antic) si
a doua, publicata in 1967 si republicata intr-o a treia editie in 1990, pe
numele “The Hebrew Goddess” (“Zeita Evreilor”).
Patai nu avea nici o treaba cu teologia si nici cu istoria; omul a fost
antropolog, asa cum Darwin nu o avea nici cu istoria si nici cu teologia, fiind
zoolog si biolog. Totusi implicatiile teoriilor si ale lui Darwin si ale lui
Patai au fost destul de teologice sa zicem.
Sursa şi continuare articol, la Teofil
Daca Dumnezeu ar fi reusit sa-l faca pe Adam perfect, n-ar fi fost nevoie, ca mai apoi, sa creeze fameia…dar ca sa se copleteze unul pe altul…merge!
RăspundețiȘtergereNu suntem egali, nici unul dintre noi nu e mai “superior”, dar ne completam bine unul pe celalalt, daca acceptam amandoi asta.
Uite ce bine putem să ne înţelegem :)
ȘtergereAşa este, Dumnezeu l-a creat pe Adam după chipul şi asemănarea sa dar, cîteva pasaje din VT arată o pluralitate la capitolul "creator". Care-i adevărul, nu putem şti. Putem doar, să bănuim şi să bîjbîim. Bine că ne avem unii pe alţii, femei cu bărbaţi, chiar aşa, imperfecţi cum suntem :)