La recent încheiatul Bookfest, editura Humanitas a lansat
printre cele 100 de noi titluri şi cea mai recentă carte a domnului Gabriel
Liiceanu, Estul naivităţilor noastre.
Cartea este o culegere de 27 de interviuri acordate de domnul Liiceanu în
decursul vremii, în diferite ocazii. Dintre acestea, numai cinci au mai fost
incluse în cărţile domniei sale, (cărţile deja apărute) restul fiind total
necunoscute cititorilor.
Se poate lesne remarca din paginile cărţii cu cîtă acurateţe
a privit domnul Liiceanu desfăşurarea evenimentelor la care suntem contemporani
încă din 1990 şi pînă în zilele noastre şi cu cîtă limpezime a reuşit să
devoaleze resorturile care i-au îndemnat pe actorii politici ai vremii să ne
conducă pînă la realităţile pe care le trăim.
M-am oprit la un scurtisim interviu acordat în decembrie
2004 Mirunei Mihalcea, pentru Jurnalul Naţional, interviu din care am extras un
scurt pasaj:
“M.M. – Aş fi vrut să vă întreb despre bibliotecă. Avînd în
vedere că sunteţi şi director de editură, daţi-mi aşadar o ddefiniţie a cărţii
în toate formele şi scopurile pe care le deserveşte ea.
G.L. – M-a fascinat întotdeauna identitatea incertă a
cărţii. Este ea un obiect la fel ca acelea care o înconjoară? Este ea ca pixul,
ca guma de şters, ca lampa de birou? Evident, pot să o ţin în mînă ca pe orice
obiect. Cu toate astea, ea nu este un obiect obişnuit, ci unul de citit. Asta înseamnă că ea este un
obiect ambiguu, un corp spiritual. Cu
toate că stă în faţa mea, pe masă, ea nu este
încă. Ea începe să fie din clipa în care, deschizînd-o, încep să o citesc. O
carte nedeschisă e doar o promisiune de carte.
M.M. Dar de ce citim? La ce sunt bune aceste “corpuri
spirituale”? Cum definiţi cartea în raport cu utilizarea ei?
G.L. – Am să vă dau cîteva definiţii faimoase ale cărţii.
Noica, de pildă, spunea că nu doar trupul poate fi nespălat, ci şi mintea,
spiritul. Cititul este, mai întîi, un mod de a-ţi face toaleta în ordinea
spiritului, şi atunci cartea apare ca elementul central în igiena mentală. E un
soi de săpun spiritual. Cartea nu există însă numai în raport cu mine. Prin ea,
pot comunica şi ea devine, atunci, un principiu al dez-depărtării. ‘Cartea e un
mijloc de a sta de vorbă cu departele tău’ – spunea tot Noica. Iar în acelaşi sens,
Jean Paul, un scriitor romantic german, spune despre cărţi că sunt ‘scrisori
mai groase scrise prietenilor’. În ambele cazuri este vorba despre anularea depărtării în timp sau în
spaţiu. Datorită cărţii pot sta de vorbă cu cel care nu e lîngă mine. Pot fi
contemporan cu Seneca, după cum pot să mă întîlnesc, prin intermediul cărţii,
cu cineva care locuieşte pe alt continent. Ideea a fost preluată de un gînditor
german contemporan, Peter Sloterdijk, care a interpretat umanismul ca o
telecomunicaţie născătoare de prietenie în mediul scrierii. Orice pagină scrisă
este o “seducţie la distanţă”, o “erotică a depărtării”. În sfîrşit, Ţuţea a
explicat cititul ca pe un apanaj al “fiinţelor de interval”, adică al
oamenilor, spunînd că fără cărţi nu trăiesc decît dobitoacele şi sfinţii:
pentru că nu au raţiune, ceilalţi pentru că au prea multă, încît nu mai au
nevoie de mijloace auxiliare de conştiinţă. Cărţile ar fi, aşadar, cîrje pentru
mersul nostru către absolut.”
Eu unul, citesc pentru că aşa după cum foarte bine spunea
Umberto Eco, cine nu citeşte, trăieşte doar propria sa viaţă pe cînd cititorul,
trăieşte atîtea vieţi cîte cărţi a citit.
Voi de ce citiţi ?
Să spun că votăm doar pentru noi? Sperăm în mai bine şi atunci votăm.
RăspundețiȘtergereSperanţa moare ultima...
RăspundețiȘtergere