Fragment din eseul Cele
patru iubiri, (erosul) C.S. Lewis
„Omul are trei concepţii despre corpul său. Mai întîi e
concepţia acelor păgîni ascetici care îl numeau temniţa sau „moartea”
sufletului, şi a creştinilor ca Fisher pentru care el este un „sac de bălegar”,
hrană pentru viermi, scîrbos, odios, sursă exclusiv de ispite pentru oamenii
răi şi de umilire pentru cei buni. Sunt apoi neopăgînii (adesea ştiutori de
greacă), nudiştii şi închinătorii Zeilor Întunecaţi, pentru care corpul e preaslăvit.
Dar în al treilea rînd avem concepţia pe care a formulat-o Sfântul Francisc (din Assisi) numindu-şi trupul „fratele asin”. Toate trei pot fi – deşi nu sînt sigur –
susţinute, dar eu unul nu învestesc decît în Sfîntul Francisc.
Asin este
încîntător de adecvat deoarece nici un om în deplinătatea facultăţilor mintale
nu poate nici adora nici urî un măgar. Acesta e un dobitoc folositor,
rezistent, leneş, încăpăţînat, răbdător, simpatic şi năbădăios, meritînd ba un
ciomag, ba un morcov, frumos într-o manieră deopotrivă patetică şi absurdă. Tot
aşa şi trupul. Convieţuirea cu el e imposibilă pînă cînd nu recunoaştem că una
dintre funcţiile lui în vieţile noastre este de a juca rolul bufonului. Atîta
vreme cît nu au fost pervertiţi de vreo teorie, orice bărbat, femeie şi copil
ştiu asta. Faptul că avem trupuri e cea mai veche glumă din toate. Erosul (ca
şi moartea, desenul după model şi studiul medicinei) ne poate face uneori să-l
abordăm cu deplină seriozitate. Eroarea rezidă în concluzia că erosul trebuie
să procedeze întotdeauna aşa, abolind întotdeauna gluma. Dar nu aşa se
întîmplă. O demonstrează înseşi feţele tuturor îndrăgostiţilor fericiţi pe
care-i cunoaştem. Îndrăgostiţii, cu excepţia cazurilor cînd dragostea le este
de foarte scurtă durată, percep frecvent în expresia corporală a erosului un
element nu numai comic, nu numai ludic, ci chiar bufon.”
J Ce părere aveţi?
as investi si in Pitagora: sufletul devine trup cand mananci; trupul devine suflet cand gandesti.
Ce nu spune Lewis, este că Plotin (nu Platon) a fost primul filosof grec care a prefigurat ideea că trupul este un înveliş indemn pentru suflet.
ȘtergereÎn Pitagora n-aş învesti prea mult. :)
mie imi plac magarii,intotdeauna mi-au placut :))
RăspundețiȘtergereerosul intre gluma si seriozitate...serioasa tema :)
erosul inseamna in primul rand senzualitate,senzualitate pe care,indiferent de registrul in care o analizezi trebuie sa o traiesti,in primul si in primul rand...
de inteles nu e tocmai usor dar parca asta mai conteaza? :))
Intenţionat n-am ricanat la traducere. :)
ȘtergereÎntre asin şi măgar, sunt diferenţe notabile pe care traducătorul, le-a ignorat. :)
Apoi. Erosul este un concept universal valabil, senzualitatea este doar, un amănunt ... :)
Hai să nu le amestecăm: erosul este un comandament general, senzualitatea este numai, un corolar.
iei prea in serios lucrurile si pentru mine asta nu e o ora a seriozitatii...
RăspundețiȘtergerenici nu am zis ca eros=senzualitate,am spus ca in primul rand inseamna senzualitate dar e posibil ca asta sa fie perceptia mea pe care mi-o asum,mi se potriveste perfect:)
iti las tie comandamentul general draga Tibi :))
Cred dragă Pandhora, că mai degrabă la ore tîrzii, am eu aplecarea către confuzii. Scuze. Promit să nu mai fac. Şi bineînţeles, nu mă voi ţine de promisiune :)
Ștergere- - -
Serios vorbind, această problemă NU poate fi generalizată în mod exhaustiv aşa cum a încercat Lewis să o facă. Să nu uităm totuşi, că acest stimabil filosof, s-a stins înainte de tumultuoasa perioadă a anilor '1960.
Ai dacă vrei, ultimul cuvînt pe această temă. :)
:))
RăspundețiȘtergereesti adorabil in placera pe care o ai pentru dicutiile in contradictoriu...uiti ce ti-am spus,sunt superficiala si nu pot campa prea mult timp pe un subiect :)
iti las o imbratisare si trec la postarea urmatoare >:D< :)
Reţin din comertariul tău, numai ce-mi place: adorabil şi îmbrăţişare. La hug, adaug: ţuc şi fug să văd ce mai spui la cealaltă postare. :)
Ștergere