Pentru a vedea,
în Europa, dovezi uimitoare ale unor schelete de clădiri masive din neolitic
trebuie mers către vest, pînă la templele şi sanctuarele din Malta şi Gozo, mai
vechi decît chiar piramidele. Templele malteze au fost ridicate de oamenii care
traversaseră marea şi creaseră cu mîinile lor o cultură izolată. Eminentul
arheolog britanic Colin Renfrew a arătat că „în Malta s-a petrecut ceva cu
totul excepţional în urmă cu mai bine de cinci mii de ani, ceva de negăsit
altundeva în lumea mediteraneană şi chiar dincolo de ea”; această societate era
în plină ascensiune pe la 3500 î. Hr. Vechea teorie difuzionistă potrivit
căreia templele erau întru cîtva imitaţii ale piramidelor sau ale ziguratelor
din Orientul Îndepărtat este în mod clar falsă. [...] În Malta s-au stabilit,
pe la 5700 î. Hr. oameni veniţi din Africa sau mai degrabă din Sicilia, a căror
cultură este vizibilă dacă analizăm primele morminte malteze săpate în piatră. Cei
dintîi maltezi au sosit destul de bine pregătiţi: au adus cu ei grîu, orz şi
linte şi au defrişat anumite părţi din insulă, pentru a obţine cîmpuri pe care
să le poată cultiva, fiindcă arhipelagul era pe porţiuni întinse acoperit de
copaci – bogăţie astăzi complet pierdută. [...] Cultura insulei a început să se
dezvolte, în diverse feluri, începînd cu 4100 î. Hr. Apoi, cam prin mileniul de
după 3600 î. Hr. au fost săpate impresionante morminte subterane colective, sau
hipogee, ceea ce demonstrează că, în mod clar, comunitatea malteză avea un
puternic simţ al identităţii. Pe insula Gozo la Ggantija, şi chiar în Malta, la
Tarxien, erau deja în desfăşurare lucrări pentru construirea unor clădiri
masive. Cu faţade împodobite, mari şi boltite, şi curţi largi în faţă, aceste
clădiri erau structuri închise, cu acoperiş, antreuri, coridoare şi
compartimente, fiind preferată aranjarea camerelor semicirculare sub forma
frunzelor de trifoi. Scopul constructorilor era să ridice temple masive care să
poată fi văzute de la mare depărtare şi care, cînd cineva se apropia de mare,
să-i răsară dintr-odată de deasupra insulelor – de exemplu templul Hagar Qim,
din sudul Maltei, unde stîncile abrupte par să se prăvălească în Mediterana. [...]
Cultura din Malta
preistorică însemna, aşadar, mult mai mult decît clădiri monumentale. În temple
se găseau statui masive, din care au supravieţuit fragmente şi care o
reprezentau, probabil, pe Zeiţa-Mamă, asociată cu naşterea şi cu fertilitatea.
În templul de la Tarxien, centrul cultului era o statuie feminină înaltă de
aproape doi metri; la acea vreme, în vestul Mediteranei nu exista, cu
siguranţă, nimic asemănător. [...] toate acele clădiri şi sculpturi au fost
realizate fără a utiliza metale, care au ajuns în Malta pe la 2500 î. Hr.
Atît dpdv
cultural, cît şi geografic, aceasta era o lume insulară. S-a estimat că în
Neolitic populaţia de pe insule nu depăşea 10 000 de locuitori. Şi totuşi,
forţa de muncă existentă a fost în stare să construiască cel puţin cinci
sanctuare uriaşe şi multe altele mai mici, de unde putem trage concluzia că,
probabil, insulele erau împărţite în mai multe provincii mici. Ne-am putea
aştepta, aşadar, să găsim şi urmele unor războaie – vîrfuri de suliţe, de
exemplu. Dar, contrar aşteptărilor, nu a supravieţuit nici o astfel de dovadă:
se pare că era o comunitate paşnică. Malta şi Gozo erau, probabil, insule
sacre, respectate de toate populaţiile din centrul Mediteranei, precum era
Delosul în lumea greacă clasică. ... Un
fapt remarcabil este că s-au descoperit foarte puţine urme care să ateste
prezenţa unor vizitatori străini. Dacă aceste două insule erau sacre, parte din
caracterul lor sacru trebuie să fi provenit şi din aceea că nimeni nu avea
dreptul să se apropie de ele, fiind locuite doar de nativi maltezi în serviciul
Marii Zeiţe ... .
Sfîrşitul acestei
culturi e la fel de surprinzător ca apariţia ei. Lunga perioadă de pace s-a
încheiat pe la mijlocul secolului al XVI-lea î. Hr. nu există nici un semn de
declin în cultura templelor, ci mai degrabă a fost vorba de o ruptură bruscă,
în momentul în care au năvălit invadatorii; aceştia nu deţineau abilităţile cu
ajutorul cărora fuseseră ridicate grandioasele monumente de pe insule, însă
aveau şi ei un avantaj: armele de bronz.
Fragment din
lucrarea Marea cea mare / David Abulafia / Humanitas 2014.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu