[…] activitatea lui Shabbetai Zevi era centrată pe zonele
otomane ale Mediteranei, şi nu e surprinzător că numele lui a ajuns în atenţia
sultanului. Era vorba despre un supus evreu care îl numise pe fratele său “rege
al Turciei”; iar în sinagogile adepţilor săi rugăciunea tradiţională pentru
suveran fusese modificată, astfel încît, în loc să ceară binecuvîntarea lui
Dumnezeu pentru sultan, adunarea se ruga pentru “Mesia al nostru, unsul
Dumnezeului lui Iosif, leul ceresc şi cerbul ceresc, Mesia al dreptăţii, regele
regilor, sultanul Shabbetai Zevi”. Vizirul, Fazul Ahmet Paşa, intrase sub
influenţa unei ramuri puritane a islamului, care desconsidera alte religii; fusese
ocupat cu războiul împotriva veneţienilor în Creta, dar acum îi atrăgea atenţia
stăpînului său asupra acestui profet incomod. Shabbetai avea propriile sale
planuri, care l-au adus în preajma lui Fazil Ahmet. Pe 30 decembrie 1665
Shabbetai şi adepţii lui au pornit cu o corabie din Smirna spre Constantinopol,
unde avea să-şi stabilească împărăţia. O călătorie în afara sezonului propice
era riscantă, chiar şi pe o distanţă scurtă în Marea Egee, dar cuvintele Psalmului
106 erau suficiente ca să potolească furtuna pe care au traversato: “Şi i-a
poruncit furtunii şi s-a liniştit şi au tăcut valurile mării”. A călătorit pe
mare timp de aproape patruzeci de zile. Evreii din Imperiul Otoman se adunaseră
în număr mare să-l întîmpine; dar autorităţile turceşti l-au aşteptat şi ele. A
fost dus la închisoare, dar pînă şi drumul său pînă în temniţă a fost tratat de
adepţii săi ca o mare procesiune publică; odată ajuns în închisoare, reuşea
totuşi să-şi păstreze aura în faţa lor. Sultanul, Mehmet IV, se afla la
Adrianopol (Edirne ),
în drum spre Balcani, astfel că a durat ceva vreme pînă cînd profetul a putut
fi adus în faţa lui. Acolo I s-a oferit să aleagă între a dovedi, printr-o
minune, că el este Mesia şi a se converti la islam. Minunea care i se cerea era
următoarea: trebuia ca, dezbrăcat, arcaşii turci să tragă în el şi săgeţile să
treacă în mod miraculous prin corpul lui fără să-l rănească. Shabbetai a
ezitat. Prefera “să se facă turc”; şi asta a şi făcut, fără multă tevatură.
Apostazia lui Shabbetai Zevi a fost cu atît mai dramatică cu
cît evreii din Adrianopol se adunaseră să asiste la sosirea lui la curtea
sultanului avînd mari aşteptări. Or, el i-a dezamăgit. A acceptat funcţia
onorifică de “paznic al porţilor palatului” şi numele de Mehmet Effendi. Şocul
pentru comunităţile evreieşti din Turcia, din Italia şi din alte părţi a fost
imens. În lumea iudaică unii susţineau că toate acestea dovedeau clar că era
vorba despre un impostor, alţii erau descumpăniţi şi descurajaţi de cursul
evenimentelor, iar cei din a treia categorie vedeau în acţiunile lui o altă
etapă a revelaţiei sale: poate că Mesia trebuia să pară că se face turc înainte
să se arate cu adevărat – aşa că unii dintre adepţii săi i-au urmat pilda şi au
acceptat islamul, păstrîndu-şi totodată, în secret, practicile evreieşti şi
formînd comunitatea Donnme, care mai supravieţuieşte încă în unele zone din
Turcia.
Fragment din lucrarea Marea cea Mare / David Abulafia /
Humanitas / 2014.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu