marți, 14 mai 2013

Turcia mea – Ankara


După alte cinci ore de mers pe o autostradă aflată pe alocuri în suferinţă, ajungem la hotel. De data asta, suntem cazaţi omeneşte. Acum înţelegem de ce-am fost cazaţi în condiţii mizerabile pînă acum. Cu o candoare perfecta, doamna ghid ne liniştiştise pe drum: „- n-am avut niciodată probleme cu cazarea la Ankara; o lege specială nu le pemite hotelierilor cazarea străinilor, decît în condiţii foarte bune”. Deci, aşa: mai şi bubuie pe deasupra, nu este doar incompetentă. Asta e.
Ghinionul nostru este că Ankara, nefiind tocmai o destinaţie turistică, încremeneşte pe la ora 22, adică exact ora la care am ajuns noi. Nu mai avem nici chef, nici energie pentru a trece în revistă cele cîteva vestigii cum ar fi Coloana lui Iulian, Băile romane, Templul lui Augustus, sau Moscheea Haci Bayram Camii, ridicată în secolul al XV-lea. Găsim în centru o plăcintărie de unde tîrguim o cină frugală. Mai bine decît nimic.
Nu-i de zăbovit prea multă vreme pe străzi. Turcii se uită la noi de parcă n-ar mai fi văzut oameni niciodată. Se pare că pe aici, europenizarea n-a prins rădăcini. Femeile sunt tratate foarte rău, nu prea au voie să iasă din casă, iar cele cîteva care se încumetă să aibă o sursă de venit independentă (o slujbă) sunt ostracizate; chiar şi turistele sunt privite cu ostilitate. La hotel cu noi, că ochisem la barul de lîngă recepţie nişte bere.
După un somn în condiţii omeneşti şi după o baie bună, găsim un mic dejun cumsecade şi ne ospătăm copios. La autocar, izbucneşte iar, cearta. Grupul de zgomote vrea musai la Mausoleul lui Ataturc pe care-l văzusem aseară din autocar, pe dinafară. Ceilalţi, ar fi dispuşi să renunţe pentru a mai prinde deschis Top Kapî (care închide porţile la ora 18). Nouă oricum nu ne mai pasă. Cu sau fără mausoleu, ce-am avut de văzut – Cappadocia – am văzut.
Pînă la urmă, doamna ghid pune piciorul în prag şi ne aşternem la drum. E de bine: nici mausoleul nu l-am văzut, nici la Top Kapî n-am ajuns la timp. Sfînta Sofia este închisă pe motiv că-i zi de luni, dar intrăm la Moscheea Albastră. Impresionantă! Pozele mele sunt foarte neclare, cred că trebuie să-mi iau alt aparat. Lume multă, musulmani majoritatea. Cîţiva se prosternează şi fac temenele adînci prinşi într-o rugăciune aproape de extaz.
Ne adunăm la autocar şi purcedem către hotel. Noroc cu puştiul acela cu  telefonul cu gsp că altfel am mai fi rătăcit în căutarea hotelului chiar şi acum. Bineînţeles că ajungem noaptea şi bineînţeles că nu mai găsim aproape nimic pentru că suntem cazaţi la o distanţă de zece kilometri de centrul vechi. Măcar hotelul este destul de bun, ne odihnim şi ne calmăm nervii. Mai este şi mîine o zi.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu