joi, 22 octombrie 2015

Sevilia-Plaza de Toros de la Maestranza

text şi foto de brindusafrunza
Taurul si omul iberic au strabatut impreuna istoria.
Spectacolul coridelor, amestec de ritualuri precrestne, dans solemn de umbre si penumbre ale muletei (pelerina rosie folosita de toreador) intre viata si frica,
intre curajul omului si bravura impetuosului animal, se desfasoara in Plaza de Torros sau 'La Maestranza'.
Vis-à-vis de arena, cu zidurile sale de un alb estompat de vremuri cuceritoare , Carmen ( personajul creat de Bizet ) priveste tulburator si aproape prinde contur pasul sau semet in intampinarea adulatului Don José.
Cladirea ,cu fa
țada în stil baroc specifica celei de-a doua parti a sec al XVIII-lea, are o acustica de antichitate elena. Intrarea principală se numeste Puerta del Principe (Poarta Printului), cu ancadramente de fier create de artistul fierar Pedro Roldan (secolul al XVI-lea) luate de la o manastire. Edificiul unic in lume, din punct de vedere al conceptiei arhitecturale, este compus din trei ovoide care cuprind arena, muzeul patronat de Coroana Spaniei , o capela dedicata Fecioarei Maria a Caritatii –spatiu in care luptătorii se rugau inainte de intrarea in arena , grajdurile cailor si taurilor si o infirmerie.
Nu am participat la Corida, dar Iubirea, Răul şi Moartea, cele trei muze spaniole, cum le numeşte celebrul diplomat,istoric si scriitor spaniol Salvador de Madariaga y Rojo (prieten si companion in pelegrinarile spaniole ale americanului Hemingway, prieten marturisit si devoalat in romanul document “ Moartea de dupa amiaza”), imi amintesc de Toremahia excelentul tratat de dragoste al andaluzului Jose Delgada,toreador spaniol cunoscut drept Pepe Xinlong, celebru in sec al optusprezecelea ( cel care l-a inspirat pe Velasguez sa aduca tribut artei prin pictura sa « Moartea lui Pepe Xinlong) un veritabil cod de etica si de maiestrie al toreadorului.
Două secole mai târziu, o editură care intentiona sa reediteze lucrarea celebrului Delgado, l-a rugat pe pictorul andaluz Pablo Picasso,un pasionat al coridelor,sa ilustreze grafic noua aparitie. Si astfel s-a implinit o noua creatie « La Tauromaquia » cele douazeci si
șase gravuri magistrale- excelente stilizari ale fortei brute ale profanului pamantesc in lupta sa spre sacralitate.De ce Plaza de Toros? In arena omul si animalul se confrunta inr-o lupta aparent inegala, dar care urmeaza un set de reguli ale ONOAREI, pe cand in afara zidurilor convietuirea omului cu semenii sai si cu celelalte vietuitoare nu mai respecta,deseori, niciun cod de coexistenta!










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu