joi, 5 ianuarie 2012

Umberto Eco şi Ioan Petru Culianu

O frumoasă şi desigur, fericită coincidenţă, face ca astăzi să fie atît ziua de naştere a marelui semiotician, filosof şi scriitor de mare anvergură, Umberto Eco (n. 1932 – Alexandria / Piemont), dar şi a lui Ioan Petru Culianu, istoric al religiilor şi scriitor de origine română (n. 1950 – Iaşi). Opera ambilor autori, pe care i-a legat şi o frumoasă prietenie, este de cea mai mare însemnătate academică. Amîndoi s-au bucurat de compania, preţuirea şi pe alocuri de colaborarea cu alţi iluştri reprezentanţi ai mediilor academice internaţionale de vîrf, printre care enumar la repezeală pe Mircea Eliade, Moshe Idel şi desigur alţi savanţi de notorietate. Nu este de competenţa mea să fac o evocare calificată şi exhaustivă a acestor savanţi. Doresc numai ca, din postura de admirator necondiţionat, să fac o scurtă dar binemeritată evocare, a ambilor valoroşi intelectuali.
Umberto Eco, intrat în conştiinţa publicului larg, în special prin romanul, Numele trandafirului, este şi autorul unor altor romane de mare prestigiu, cum ar fi Pendulul lui Foucault, Misterioasa flacără a reginei Luana, Insula din ziua de ieri, Baudolino. Are nenumărate studii de specialitate şi articole, multe dintre ele adunate în volume cum ar fi, Kant şi ornitorincul, Limitele interpretării, În căutarea limbii perfecte, Memoria vegetală şi multe altele. În anul 2005, a fost ales pe poziţia a II-a, între primele 100 mari personalităţi culturale ale omenirii – in topul revistei Prospect, iar în anul 2008, pe poziţia a XIV-a a aceluiaşi top.
Ioan Petru Culianu, practic necunoscut publicului român pînă în 1990, este autorul unei opere de largă întindere intelectală, dacă judecăm fie şi numai prin prisma faptului că viaţa i-a fost curmată brutal, în plin avînt creator, la vîrsta de nici 42 de ani. Amintesc în treacăt, măcar cîteva dintre titlurile operei sale :   Eros şi magie în Renaştere.1484, Călătorii în lumea de dincolo, Gnozele dualiste ale Occidentului, Dicţionar al religiilor ( împreună cu M. Eliade), Arborele gnozei, Păcatul împotriva spiritului, sau romane de predicţie cu parfum de SF cum ar fi : Pergamentul diafan, sau Jocul de Smarald ( împreună cu Hilary Wiesner – logodnica sa ).
Ambii au avut preocupări în domeniul ezoterismului. Culianu a abordat acest subiect incert cu mult curaj, eventual riscîndu-şi cariera academică, iar Eco ceva mai prudent, abordînd acest subiect delicat cu precădere în romanele sale.
- - -
Umberto Eco   http://ro.wikipedia.org/wiki/Umberto_Eco
Ioan Petru Culianu  http://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_Petru_Culianu

8 comentarii:

  1. C.L.M.
    Amn adăugat cîteva date wiki despre cei doi.

    RăspundețiȘtergere
  2. dacă ar fi să credem ce spun horoscoapele, toţi capricornii, înainte-mergătorii au ceva înclinaţii spre ezoteric. :)
    din scrierile lui umberto eco am citit, m-am hrănit la rându-mi dar recunosc că, deşi ştiu despre petru culianu, încă nu l-am citit. o voi face însă pentru că recomandările tale îmi sunt pe gust. deocamdată însă sunt în căutările altei cărţi, tot de la tine venită.

    RăspundețiȘtergere
  3. psi
    Eu am citit aproape tot de şi despre Culianu.
    O să caut iar în bibliotecă şi o să-ţi sugerez cîteva titluri.
    Te rog să mă crezi că omul acesta a fost uriaş şi putea deveni un titan al culturii universale dacă nu ar fi fost asasinat pr 21 Mai! 1991.
    La horoscoape, sunt complet pe dinafară. :)

    RăspundețiȘtergere
  4. eu, recunosc, am citit despre horoscoape cândva, mă intriga mai cu seamă faptul că stelele în lucirea lor pot încăpea atâtea suflete. apoi am zâmbit pentru că eu nu cred în patul lui procust. :)
    şi sigur că te cred. şi aştept cuminte recomandările tale.

    RăspundețiȘtergere
  5. ..„Pentru că un punct...ei bine, punctul geometric- tu nu-l vezi, nu are dimensiuni , nu poate s-o ia nici la stânga, nici la dreapta, nici în sus, nici în jos.Deci nu se rotește, pricepi? Dacă punctul nu are dimensiuni, nu poate nici măcar să se învârtească în jurul lui însuși. Nu se are nici pe sine însuși„..Pendulul lui Foucault,pg. 12

    RăspundețiȘtergere
  6. psi
    nici eu nu cred în patul lui Procust. :)
    recomandările, curînd...

    RăspundețiȘtergere
  7. Gina
    "Nici dacă Pămîntul se învîrte?"
    "Pămîntul se învîrte, însă punctul nu se învîrte. Dacă-ţi place bine, dacă nu, iar bine. E clar?"
    "Treaba lui."

    RăspundețiȘtergere