I. Sub acest titlu,
Cristian Bădiliţă, adună într-un volum publicat la Polirom, „nouă studii
biblice şi patristice”, şi anume:
1 Maria
Magdalena de la Dan Brown la evanghelii şi retur
2 Iuda
Iscariotul între damnare şi mîntuire. Portrete ale celui de-al doisprezecelea
ucenic de-a lungul istoriei
3 Păcatul împotriva
Duhului Sfant: incursiune biblică şi patristică
4 Ce pierdem
ignorind literatura apocrifă?
5 Călătorii
apocaliptice în jurul insulei Patmos
6 Mitul îngerilor
căzuţi
7 Traducerea Septuagintei
în româneşte
8 Dumitru Stăniloae,
afinitatile şi idiosincraziile sale patristice
9 Teologie şi
patristică în catolicismul secolului XX: pagini din jurnalul intim al
Bisericii, cînd nu mai avea şaptesprezece ani.
„Volumul de faţă (spune
Cristian Bădiliţă) este rodul cercetărilor mele în materie de biblistică şi
patristică de-a lungul mai multor ani de zile, îndiferite medii universitare,
laice sau teologice. Fără să pot descrie „reţeta absolută”, aş putea spune că
tipul de abordare a temelor combină analiza filologică şi perspectiva istorică,
pe de o parte, cu dezideratul teologic, pe de altă parte. Las dogmaticienilor
atemporali, ce par conectaţi direct la „bateria” Sfîntului Duh, iluzia
practicării „teologiei de performanţă”. Personal, îni asum calitatea de felix amator într-un domeniu în care
singurii „performanţi” rămîn îngerii şi sfinţii. Mă gîndeam la început să redactez un Prolog mai
amplu, intitulat “Portretul unui ortodox fără barbă şi sutană”, dar am renunţat
din două motive foarte simple. Primo,
consider inutilă orice justificare de ordin metodologic şi ridicol din start
orice manifest programatic. Fiecare cititor are discernămîntul, inteligenţa,
capacitatea de a descoperi singur validitatea sau invaliditatea analizelor
mele. Secundo, orice explicaţie se
dovedeşte sterilă în faţa ideologieişi a parti-pris-urilor bine cimentate.
Volumul se justifică prin sine însuşi, altfel nu şi-ar avea rostul”.
- - -
Nu mă pot
aventura să comentez această carte altfel decît mărturisindu-vă că multe locuri
care par obscure în Sfintele Scripturi, devin mult mai limpezi citind aceste superbe glafire. Cristian Bădiliţă este o persoană avizată, iar cei care vor să ştie ceva
mai multe despre domnia sa, pot citi AICI cite ceva.
Cred că
este important să aflăm de ce Maria Magdaleana (nu Magdalena ),
o figură centrală în Evanghelii a fost relativ marginalizată în literatura şi
practica liturgică, iar în conştiinţa vulgului a fost imaginată de la postura
de prostituată pînă la aceea conferită de Dan Brown şi anume de soţie a lui
Iisus.
La fel de
importantă este şi justa situare a lui Iuda; toată lumea asociază numele său cu
infama trădare; cu vînzarea de Dumnezeu. Nu este tocmai aşa, ne demonstrează
Cristian Bădiliţă. Dacă aşa ar sta lucrurile, und ear mai fi atotputernicia lui
Iisus ca fiu al lui Dumnezeu? Ceea ce trebuia să se întîmple s-a întîmplat!
Se ştie
(sau nu) că în afară de Sfintele Scripturi acceptate de canon, există o vastă
literatură care în mod nemeritat a fost (şi este) considerată apocrifă. Preoţii
au regulile lor, teologii au liber la cercetare, credincioşii sau ateii au
dreptul de a fi informaţi şi de a decide singuri.
Tot atît de
important este să aflăm cît mai exact care este sensul şi semnificaţia
Apocalipsei, fie şi pentru a risipi odată pentru totdeauna viziunea
holiwoodiană asupra sa.
Şi nu în
ultimul rind, trebuie amintit că sub coordonarea lui Cristian Bădiliţă a fost
dusă la bun afîrşit, traducerea în limba română a Septuagintei.
- - -
*”glafirele” sunt lucrări făcute cu migală şi răbdare,
„incrustări” rafinate în metal sau piatră. Atunci cînd materia primă a
artizanului este Sfînta Scriptură, „glafirele” devin incrustaţii în însăşi
trupul Cuvîntului divin, mărturisiri de credinţă „tăiate” în fila de hîrtie cu
instrumentele oferite de fiecare epocă în parte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu