“Mihail Afanasievici Bulgakov, născut la Kiev în 1891, fiul
unui profesor de dogmatică de la Academia de Teologie din oraş, se înscrie şi
termină strălucit Facultatea de Medicină a Universităţii din Kiev,
practicîndu-şi timp de patru ani profesiunea cu deosebită competenţă. Stabilit
definitiv la Moskova în 1921, renunţă la medicină în favoarea literaturii şi
publicisticii. De o mare diversitate – foileton, schiţă, povestire, nuvelă,
roman, farsă, dramă etc – scrierile sale conturează o viziune de o
surprinzătoare coerenţă. Contestat adesea cu virulenţă de critica vremii … a
reuşit să publice prea puţin în timpul vieţii, antologicele naraţiuni
fantastice Diavoliada şi Ouăle fatale, precum şi romanul Garda albă numărîndu-se printre
excepţii. Adevărata glorie a lui Bulgakov este postumă. Pînă şi capodopera sa,
Maestrul şi Margareta, la care a lucrat şi după ce şi-a pierdut vederea, pînă
în ultima zi a vieţii (d.1940), a văzut lumina tiparului în URSS abia în 1967,
an ce marchează începutul publicării masive a operelor lui Bulgakov peste
graniţă, inclusiv în România.” – pagina de gardă a volumului Ouăle fatale ¤ Diavoliada.
Diavoliada poate
fi citită în registru comic pentru că povestitorul decupează o zi din viaţa
“unui mediocru angajat al registraturii care se trezeşte prins, ca într-o
poveste kafkiană, în iţele unui coşmar birocratic” în care nici măcar de
identitatea sa proprie nu mai poate fi sigur. În fapt, autorul denunţă
acceleratul proces de depersonalizare la care a fost supus cetăţeanul obişnuit
din societatea sovietică în perioada în care Bulgakov s-a consacrat literelor:
1920 – 1940. departe de a fi rodul întîmplării sau rodul unui coşmar trecător,
această depersonalizare a fost înfăptuită temeinic şi cu metodă. Noua putere a
construit o imensă reţea birocratică în care individul odată prins se zbate dar
nu are scăpare. Eident, vorbim despre individul care încă mai nutreşte iluzia
că îşi poate aparţine sie nu sistemului. Cei care acceptă noile reguli sunt
evident, promovaţi. Lucruri cunoscute, nu vi se pare?
“În Ouăle fatale,
un profesor nebun inventează o rază de lumină, raza vieţii, care printr-un accident, aduce lumea într-un coşmar
SF.”
Ca mai toate marile descoperiri, şi această rază a vieţii a fost descoperită de
profesorul (care numai nebun nu prea era) Persikov printr-o întîmplare.
Specialist în broaşte şi reptile, profesorul a observat la microscop că o rază
naturală de lumină, mărită de microscop a căpătat puteri magice: nu doar că
readucea la viaţă microorganisme moarte dar, le conferea şi o uriaşă putere de
reproducere şi nu numai; noile organisme căpătau proporţii gigantice în timp
record. Cu toate precauţiile profesorului, presa află şi odată cu presa află şi
opinia publică şi evident, află şi noile organe ale puterii despre descoperire.
Bineînţeles că şi spionii află, îl ofertează pe profesor cu o sumă consistentă
dar acesta patriot, îi trimite la dracu’ urgent. Pentru a putea să
experimenteze pe scară mai largă, profesorul îl pune pe asistentul său să
inventeze nişte dispozitive mai mari, ceea ce acesta şi reuşeşte să facă rapid
(ca în poveşti J
). Ca mai în toate poveştile lui Bulgakov, este vremea potrivită ca însuşi
Aghiuţă să-şi bage coada în evenimente şi să le influenţeze. Pe scurt, o boală
misterioasă ucide în timp record toate găinile din ţară .
Atît profesorul cît şi un specialist în galinacee se apucă să studieze
problema.
Este vremea potrivită ca Bulgakov să-l introducă în scenă şi
pe cel care avea să producă dezastrul: directorul unui sovhoz în mintea căruia
încolţeşte ideea să pună descoperirea profesorului la treabă şi să repopuleze ţara
cu găini. Evident că profesorului i se rechiziţionează aparatele pe care le
primeşte directorul de sovhoz, căruia Bulgakov îi face un strălucit portret în
cîteva fraze.
“Pînă în 1917 el făcuse parte din renumitul ansamblu de
concert al maestrului Petuhov… dar anul de graţie 1917, care frînsese carierele
multor oameni îl îndreptase pe A. S. Rokk pe alt drum: schimbase flautul cu
pistolul.”
Directorul de sovhoz umple aparatele cu ouă (de import) şi
se pune pe aşteptat. Nu după multă vreme, din ouă ies puişorii numai că în loc
să fie pui de găină se dovedesc a fi nişte dihănii înspăimîntătoare care încep
să decimeze populaţia. Guvernul trimite armata să lupte cu dihăniile, populaţia
pleacă în exod, o întreagă nebunie cuprinde întraga ţară .
Cum de-a fost posibil aşa ceva? Foarte simplu: crasa incompetenţă a noii
administraţii. Un pîrlit de funcţionar inversase comenzile şi în loc de ouă de
găină trimisese la sovhoz ouăle de şerpi, de struţi etc. pe care le comandase
profesorul.
Remember zicala “Omul potrivit la locul potrivit”? În
definitiv, marea invenţie a profesorului nu era decît o banală clocitoare dar
povestea aceasta alui Bulgakov ilustrează în mod limpede ce poate însemna ca o
banală invenţie să intre pe mîna cui nu trebuie.
Ca să nu mai spunem că în aceste două povestiri găsim şi
explicaţia pentru care lui Bulgakov i-a fost refuzat dreptul de a mai publica.
Lucruri pe care le cunoaştem de asemenea, foarte bine, şi noi.
Dacă există amatori, aceştia pot găsi cărţile lui Bulgakov
(şi) la Editura Polirom.
Maestrul si Margareta nu am putut sa o citesc pana la sfarsit! Mi s-a parut o carte sumbra!
RăspundețiȘtergereO sa mai incerc sa o recitesc totusi!
Este una dintre cele o sută de lecturi obligatorii!
Ștergere