luni, 8 octombrie 2018

Luni 27 august. Montmorency Falls


De azi pînă sîmbătă suntem pe cont propriu. Epoca taxi – Robert deocamdată, s-a încheiat. Era şi timpul. Pe lîngă dădăcit babaci, Robert are şi alte treburi mult mai presante. A trebuit să insistăm vîrtos ca să admită că ne vom descurca şi singuri. Astăzi vom consuma cea de a doua zi a circuitului roşu dar pînă să ajungem la City Bus vom avea parte de o aventură, adică pînă acolo vom schimba trei autobuze de transport în comun. Suntem înarmaţi cu hărţi, cu diagrame orare, full de indicaţii şi sfaturi de la Robert (tare îi mai place să dădăcească J ) şi cu franc-gleza mea de baltă sper să ne descurcăm. Vremea ţine cu noi, este soare şi deci totul este OK, adică tres bien J
Am intrat puţin pe internet şi m-a apucat sila. Plină România de netrebnici, puerili şi grobieni. Doar o mînă de OAMENI mai încearcă să se opună acestui adevărat torent al răului care a năpădit ţara. Ce şanse mai sunt? Infime. Abia aici am înţeles de ce nu vrea Robert să se mai întoarcă în România. Si bine face! ACASĂ pentru el, este Canada. Indiferent că a locuit în Quebec iar acum în Levis şi nu ştiu dacă se va opri aici, ACASĂ pentru el, este Canada. N-are cum să dea civilizaţia de aici pentru mizeria fizică şi morală de acolo, din România. Chiar nu văd cum. Si nici de ce.
Am mers ieri în circuitul City Bus cu trei şoferi diferiţi. Adevărate repere de calm şi civilizaţie, fiecare dintre ei. Oamenii te privesc drept în ochi fără să le treacă prin cap să te facă. Indatoritori şi amabili.
Ne pregătim de plecare către Quebec. Am ajuns în Place ‘dArmes cu autobuzul 11. Mai întîi am luat din Levis autobuz 35R am schimbat cu L 2 şi am spus parola TRANSFER. Asta înseamnă că la preţ de un bilet am mers cu două autobuze. Nu cumperi o călătorie ci un segment orar de o oră şi jumătate timp în care poţi schimba două autobuze. Voi reveni la transportul în comun din Quebec, mai tîrziu.
Deocamdată suntem în Place d’Armee şi s-a rezolvat încurcătura. Robert plătise Bus City pentru două zile cu toate traseele aferente, inclusiv croaziera dar primul şofer care ne-a dat biletele tipărite, cel pe care l-am crezut venerabil, ori a fost dobitoc ori neatent, că hoţ nu cred să fie. Cert este că din cauza sa, am pierdut o groază de timp şi de nervi pentru că în loc să ne dea banderolele pentru două zile ne-a dat banderole pentru o singură zi. Am trăit pe pielea noastră, efectul bătăii de aripi a fluturelui Se mai întîmplă.  Diferenţa este de preţ: o zi costă 36 de dolari şi nu ai inclus decît traseul de bază, două zile costă 60 de dolari şi ai toate traseele la dispoziţie inclusiv croaziera. Deci, mai este loc de mai bine şi în Paradisul canadian.
Acum mergem către cascadă. Ieşim din oraş şi trecem pe lîngă podul metalic pe care l-am traversat cînd am vizitat Ile d’Orleans.
Şoferiţa vorbeşte şi vorbeşte şi vorbeşte dar pas de pricepe ceva.
Serios vorbind, peste tot pe unde ne-am preumblat m-am descurcat excelent fie în franceză fie în engleză dar aici, nu pricep quebecoasa şi nici englicoasa. Quebecoasa asta n-are deloc farmecul muzical al francezei, sună de parcă latră un căţel german abţiguit. Nici cu engleza n-am mai mult noroc pentru că aici, în Quebec, lupta pentru supremaţia limbii este acerbă şi continuă. Voi vorbi despre problema asta cu alt prilej. Dacă nu uit J Pînă la urmă ne descurcăm cu esperanto universal, limba gimnastică J şi unde nu merge nicicum, de exemplu la biroul unde am reclamat încurcătura cu biletele de Bus City, a vorbit Robert. Mai întîi cu ei şi apoi cu noi.
Am ajuns la cascadă.
Este maiestuoasă, am mai văzut Cascada Rinului şi altele dar nu pot să fac comparaţie între ele. Fiecare are farmecul său, la fel ca femeile capricioase J Am primit de la madam şoferiţa cîte un tichet pe care este desenat telefericul. Uraaaa, avem acces gratis. Vezi să nu J Tichetul acela reprezintă numai un discount pe lîngă care mai scoatem cîte 15 dolari de căciulă. Dar a meritat. Se pricep ăştia de minune să te stoarcă de bani. Poţi cheltui chiar şi o sută de dolari – în tandem – fără să guşti nici măcar un suc, o bere, sau vreo chiflă cu ceva. Contează? Pentru unii da, i-am văzut returnînd biletul de discount la teleferic nefolosit…
Şi pentru că-i vremea prînzului,o păpică şi cîte-o bericică ar merge la fix. Şi chiar merge. Mîncarea destul de bună, restaurant cu pretenţii, servire bunicică. Este loc şi de mai bine dar, mi-a plăcut că au servit în viteză pentru că ŞTIU că timpul unora este extrem de limitat. Preţuri? Cam mărişoare…
Am văzut şi tiroliene. Multă lume, mulţi copii, oamenii fie că-s localnici sau nu, vin aici să-şi petreacă ziua întreagă nu ca noi, numai în treacăt, mînaţi de curiozitate. Am primit un pliant în engleză din care traduc cum mă pricep:
« Să amintim totuşi că acest parc, Shute Montmorency, a fost numit de Samuel de Champlain, fondatorul Quebecului, în onoarea ducelui de Montmorency, vicerege al New France şi admiral of France and Brittany. Este una dintre atracţiile Quebecului, care nu trebuie ratată. Măsurînd 83 de metri înălţime, cu 30 de metri mai mult decît Niagara, cascada Montmorency domină peisajul. În toate sezoanele Montmorency Falls oferă în amurg un luminos spectacol natural al întregului golf. Este musai de văzut această privelişte magnifică. » 
De unde ne lasă telefericul urcăm o alee mărginită cu flori şi cînd ajungem la restaurantul Manoir Montmorency, o promenadă începe în dreapta şi merge şi merge pînă la nişte scări pe care dacă le urci, ajungi la o traversadă la înălţime a cascadei. Se poate continua pe versantul opus, drumul continuînd către sol pe nişte scări ataşate de stîncă. Nu ne încumetăm J

Despre tiroliene am amintit deja. Nu ne tentează J Ne simţim noi tineri dar, suntem tineri doar în imaginarul nostru mental. De fapt, eu ştiu că am depăşit vîrsta. Vorbesc doar despre mine. Sînt sigur că Silvia este muuult mai tînără decît arată cifrele din buletinul de identitate. Muuult mai tînără.  
În afară de restaurantul Manoir mai sunt trei locante unde doritorii pot găsi de-ale gurii, la preţuri ceva mai adaptate diverselor buzunare (sau gusturi, mai ştii?). Poftă bună! 
Digresiune. Mi-am amintit amuzat cum şoferul celui de-al doilea autobuz, L 2, în loc să-mi rupă biletul mi l-a confiscat, şoferul de la bus 11 m-a întrebat dacă am nevoie de bilet după ce-am plătit, iar la teleferic figura s-a repetat. D-l Pierre în loc să-mi rupă tichetul mi l-a confiscat. Asta poate să însemne inclusiv că biletele confiscate pot fi revîndute daaar, asta nu este treaba mea. Adaug post factum: am văzut cum biletele confiscate ajung la coşul de gunoi din autobuz ca să nu ajungă pe străzi aruncate de turiştii nesimţiţi; este numai una dintre explicaţiile prentru care oraşul este atît de curat. Atît.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu