duminică, 28 iulie 2019

10 iulie 2019. Sulina


Suntem în dreptul localității Sulina. Pe partea dreaptă sunt blocuri, hoteluri și biserica ortodoxă, despre care domnul Blidaru ne-a spus că seamănă cu biserica din Baden Baden, cam pe unde isvorăște Dunărea în Munții Pădurea Neagră, iar  pe stînga, cum este firesc, se văd ruinele unei uzine. De ce firesc? Pentru că actuala gașcă politică cocoțată la putere în romanica, distruge sistematic tot ce a fost cît de cît bun în țară, și împiedică prin toate mijloacele imaginabile  dezvoltarea cît de cît firească a țării, concomitent cu jefuirea sălbatică a tuturor bogățiilor țării. Limpede?
Biserica a scăpat în timpul WW II de un bombardament care viza depozitul de muniții al armatei germane și niște nave germane ancorate în port. Deși a scăpat în timpul războiului, timpul a tîrnosit-o zdravăn de este mare nevoie de reparații, care reparații cam întîrzie să se facă din lipsă acută de fonduri. S-a montat o schelă dar nu văd pe nimeni lucrînd...
Vedem primul far din Sulina, ridicat în 1802. Se văd rîndunici de mare. În depărtare este plaja din Sulina, iar un zid/dig/baraj lung cît o zi de post  separă apele mării de apa dulce a dunării, protejînd fauna și flora din ambele ape. Am amintiri din Malta, unde tot așa, o bombă de 500 de kg a lovit Co-catedrala dar, n-a explodat!
Am făcut un scurt clip în care am încercat să prind cele două părți ale digului care separă apa de Dunăre mai limpede, de apa mării mai întunecată.
Noul far a fost construit în 1980 dar probabil nu peste prea multă vreme va trebui construit un nou far, țărmul avansînd serios în mare din cauza aluviunilor.
Se vede în depărtare o epavă care zace aici de mai bine de zece ani și aud că s-ar putea vedea chiar și Insula șerpilor. Așa să fie oare? Că domnul Paul Blidaru este cam hîtru, am stabilit deja. Chiar acum ne spune că nu toți turiștii pot să treacă de Sulina  și să ajungă pînă la mare că nu este voie daaaaar, minune! Noi suntem norocoși că domnia sa are ceva legături suspuse pe la Doamne Doamne și vom ajunge pînă aproape de far J
Se vede apa din canal care se revarsă spre mare, lucru care reconfirmă faptul că nivelul dunării este ridicat.




Acum am făcut volta și ne îndreptăm spre oraș, unde vom debarca. Aici am vizitat Biserica Ortodoxă a Sfinților Nicolae și Alexandru la a carei construcție au colaborat doi greci (?) un rege și un președinte. Cei doi greci s-au pierdut în meandrele memoriei mele dar țin minte că a fost vorba despre Regele Carol I și despre Gh. Gh. Dej.
(mai multe date AICI )
Este cea mai estică biserică din România și construcția sa s-a întins pe parcursul a șase decenii. Gurile rele spun că și restaurarea va dura cam tot atît, dacă nu cumva chiar mai mult, pentru că nu se găsesc bani pentru culte și pentru cultură, pentru că așa cum bine se știe banii se folosesc cu preponderență în pensii nesimțite/speciale și pentru fondurile de partid/e. Atît de scîrbă îmi e, că mai bine mă opresc aici.
Biserica este foarte frumoasă și bogat împodobită atît la interior cît și la exterior. Cu un zîmbet amar parohul ne-a povestit că după ce s-au găsit infiltrații într-unul dintre ziduri, a descoperit o gaură uriașă în acoperiș, acesta fiind confecționat din cupru... Ne-a mai povestit părintele multe, istorie, povești, legende, cam o jumătate de oră dar nu mai amintesc decît două povești: una se referă la o rusoaică și un italian pe care nici biserica rusă nici biserica catolică nu au vrut să-i unească dar au găsit împlinirea iubirii lor, aici; a două poveste se referă la un pictor de icoane care a fost amenințat de securiști că-i vor zdrobi mîinile. Speriat, acesta a refuzat să picteze Icoana Maicii Domnul dar, după ce aceasta i s-a arătat în vis a consimțit să o picteze, icoana devenind făcătoare minuni fiind bineînțeles cea mai frumoasă din acest frumos lăcaș de cult.




Am părăsit cu regret biserica și ne-am îndreptat către un părculeț dedicat unui celebru dirijor român, George Georgescu. - Mai mare decît Celibidache? - Cam de același calibru, mi-a răspuns domnul Blidaru, vizibil surprins de întrebarea mea (sper că nu și iritat).
În ultimii 12 ani, Sulina a pierdut foarte mulți cetățeni, de la 4500 la 3800 în prezent. Unii au plecat către mare unde este cimitirul, ceilalți au ales să emigreze. No coment. Personal, am avut parte de o surpriză plăcută; am vrut să cumpăr niște pixuri cu pastă și la un chioșc unde am întrebat, o doamnă cumsecade mi-a spus că nu are de vînzare dar mi-a făcut cadou un pix de-al domniei sale! Mulțumesc frumos dragă doamnă, la revedere (oare?) Sulina!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu