Aşa cum am mai spus, în timpul vacanţei din MALTA am recitit în timpii morţi (de ex. în avion sau la Laguna albastră) Jurnalul de la
Păltiniş. Ajuns acasă, am decis să recitesc mai multe dintre cărţile domnului
Liiceanu, cărţi pe care le am în bibliotecă. A urmat Uşa interzisă, Despre minciună,
Despre ură, Cearta cu filosofia (parţial) şi am ajuns la eseul Despre seducţie.
Primul capitol – Scurtă analiză
fenomenologică – este expunerea de motive şi instrumentarul folosit: termeni
din greacă, din latină
etc plus o schiţă a substanţei eseului adică cel de-al doilea capitol – Seducţia ca secvenţă a luptei dintre carne şi
spirit –, eseul terminîndu-se firesc cu o secvenţă de – Încheiere.
Cel de-al doilea capitol al eseului este structurat şi dezvoltat
în cinci părţi:
I – Spiritul învinge carnea, cu trei subcapitole 1. Platon
(în trei momente: Charmides, Alcibiade şi sufletul înaripat). 2. Creştinismul.
3. Amour courtois. Madonizarea
femeii.
II – Spiritul în echilibru cu carnea, cu două exemple. 1.
Romeo şi Julieta. 2. Martin Heidegger şi Hannah Arendt.
III – Carnea învinge spiritual dinăuntrul spiritului.
Decameronul, cu două subcapitole 1. Mănăstirea: aparenţă şi ipocrizie.
Călugărul ca hypocrites. 2.
Recuperarea statutului cărnii.
IV – Carnea învinge spiritual: senzualitatea pură. Don Juan,
cu două părţi. 1. Don Juan al lui Moliere. 2. Don Giovanni al lui Mozart în
viziunea lui Kierkegaard.
V- Spiritul îşi ia revanşa: cultura. Senzualitatea
spiritului, de asemeni în două părţi. 1. Cultura ca dare în vileag. De la actul
înţelegerii originare la industria culturală (Kulturarbeit). 2. Revenirea la modelul intim al înţelegerii
originare. “Formarea” (Bildung) şi elita culturală.
Şi dacă tot am dat un scurt fragment din Uşa interzisă,
fragment intitulat irepetabila iubire, a venit vremea, cred, să ilustrăm acel minunat fragment cu analiza
binecunoscutei poveşti de iubire dintre Romeo
şi Julieta, în viziunea domnului Liiceanu.
Spune domnul Liiceanu: “Este ciudat că noi ne referim la
povestea faimoşilor îndrăgostiţi din Verona
făcînd de fiecare dată abstracţie de preambulul ei: că Romeo este deja
îndrăgostit (dar nu de Julieta!) în clipa în care o întîlneşte pe Julieta.” Da,
Romeo era deja îndrăgostit de altă fată, care din păcate, era inaccesibilă
pentru că “Ea s-a jurat în veci să nu iubească / Făcînd prin jurămîntul ei
barbar / din mine-un mort…”.Desigur, familia îl îndeamnă pe Romeo să o uite pe
fată dar el răspunde, “în buna logică a iubirii, că iubirea este pentru o fiinţă anume şi că pe aceasta n-o va putea uita
niciodată.” Şi totuşi, a doua zi, la
balul oferit de familia sa, Romeo se îndrăgosteşte fatal de Julieta! De aici şi
celebra acuză dată fustangiilor: Romeo!
Era totuşi tînărul Romeo un uşuratic? Nici vorbă! Spune domnul Liiceanu: “Romeo
trăieşte într-un a priori al
dorinţei, … într-o fantasmă care îşi caută reprezentarea… Romeo trăieşte, dacă
putem spune aşa, emoţia iubirii,
starea de îndrăgostire, dar nu încă iubirea”. Romeo n-are cum să trăiască un adevărat
sentiment de iubire cîtă vreme “femeia prin care vrea să întrupeze acest ideal,
nu răspunde”.
În acest stadiu, toţi îndrăgostiţii seamănă între ei şi pot
fi lesne depistaţi prin semnele zbuciumului interior, exteriorizate prin lipsa
apetitului, insomnii, suspine şi chiar plîns din senin. “Cîtă vreme ei nu au
ajuns să traiască gesturile fondatoare care creează un cuplu ca uniune unică şi nerepetabilă a două
persoane, ei nu au apucat să iasă din imensa tautologie a speciei şi a
erotismului”.
Cu prima fată de care se îndrăgostise, Romeo nu ajunsese să
facă nici măcar un gest fondator al unui cuplu de îndrăgostiţi. “Dincoace, în
schimb, strîngerea de mînă şi sărutul, ce au loc la acel bal mascat … sunt
gesturi fondatoare, primele care îi dau cuplului forţa lui de adeziune… Din
clipa aceasta Romeo şi Julieta au la ce
să facă recurs. … sunt gata să intre în eternitate cu amprenta
inconfundabilă a iubirii lor”.
Şi dacă v-am trezit curiozitatea despre această analiză, o
puteţi continua citind volumul Declaraţie de iubire / Gabriel Liiceanu /
Humanitas / 2001, pp. – 35-36.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu