marți, 7 octombrie 2014

Templul de la Hagar Qim

Vremea este în continuare foarte frumoasă deşi, uneori, este schimbătoare: ba este cald şi soarele te arde necruţător, ba apar te miri de unde nişte nori negri şi furioşi şi începi să regreţi că n-ai luat un pulover cu tine. E frig? Încă nu.
Am plecat spre sudul insulei unde vom vizita anticele temple de la Hagar Qim şi una dintre perlele Mediteranei, Grota Albastră. Drumul nu este lung şi bineînţeles, Ianoş nu scapă prilejul să ne mai transmită ceva informaţii despre Malta. „Doar atîta vă mai spun si...” J . Aflăm bunăoară că sudul insulei nu este chiar aşa de bine pregătit pentru turism cum este nordul dar, oamenii de aici nu sunt mai săraci pentru că în zonă se află cea mai mare fabrică de produse electronice care are trei mii de angajaţi. Tot în sud sunt cele două termocentrale electrice care furnizează energia necesară şi tot în sud sunt cele două fabrici care transformă apa de mare în apă potabilă. De asemeni, în sudul insulei sunt 90% dintre carierele de piatră aşadar, oamenii au cu ce se îndeletnici.
În Malta, cutume străvechi păstrează tradiţia de primogenitură. Capul de familie care are o afacere indiferent de domeniu, transmite afacerea primului născut.
Este mare nevoie de preoţi pentru că nu toate cele 368 de biserici au paroh. Aşa se şi explică de ce am văzut în unele biserici că slujba  era înregistrată dar, acest lucru nu părea să-i afecteze prea mult pe credincioşii care ascultau banda cu predica înregistrată, cuprinşi de pioşenie.
Trecem pe lîngă aeroport şi putem vedea pe geamuri cîteva avioane militare care executau figuri acrobatice: în aceste zile se desfăşoară Malta Air Show, cu participare internaţională.
Urmează un micuţ orăşel, denumit Zurrieq (q nu se pronunţă) nume care înseamnă „azur” de ce? Aici este aiciJ  . Majoritatea locuitorilor din Zurrieq sunt diferiţi de restul maltezilor: sunt mai înalţi, mai albi şi au ochii albaştri fără excepţie. Gurile rele spun că aeroportul ar fi prea aproape iar britanicii vizitau cam des localitatea, dar, astea nu-s decît defăimări, nu? J .
Am ajuns pe o coastă înaltă - belvedere - de unde se vede Grota Albastră. Oprim cîteva momente pentru poze şi plecăm către templu care este la cîteva minute distanţă. Ne vom întoarce pentru că la Grotă vom face popasul cel mai lung al zilei. Am ajuns. 
Trecem de poartă – locul este înconjurat cu un gard de fier – şi după ce urcăm o colină, vedem o alcătuire de pietre cu mărimea de la  mare la enorm aşezate într-o alcătuire interesantă. Nu mi-am notat nimic aici dar, am lăsat camera să meargă şi în timp ce-am făcut turul templului, vocea lui Ianoş s-a înregistrat indiferent de faptul că eram la distanţă şi între noi erau pietrele acelea! O astfel de acustică n-am mai întîlnit decît în Grecia, la teatrul antic EPIDAURUS Numai că există o  micuţă diferenţă: templul de la Hagar Qim este vechi de 7000 de ani, pe cînd teatrul de la Epidaurus, n-are decît vreo 2500 de ani...





În Malta, mai există temple străvechi dar despre acest lucru, am scris AICI.

În continuare, vă invit să vizionaţi aceste două clipuri. Vă asigur că MERITĂ!


Şi acum, spre Grota Albastrăăăă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu