Spune o veche
vorbă că în caz de naufragiu, primii care părăsesc o corabie sunt şobolanii.
Sau după caz, şoriceii ceva mai mititei. Sigur că atît şoriceii cît şi
şobolanii nu-s înotători grozavi şi sfîrşesc înecaţi în caz de naufragiu. Şi se
mai spune că aceste rozătoare sunt inteligente. Da? Eu mă cam îndoiesc de
inteligenţa acestor paraziţi, pentru că toate rozătoarele (de acest tip) nu-s
altceva decît nişte paraziţi care consumă fără să aducă sistemului biotic / biologic
vreun (vre-un? – că nu mă mai descurc în noile norme ortografice statuate de
academicienii colegi cu ceauşeasca) folos. Ba, dimpotrivă: aceste rozătoare sunt
purtătoare de boli mortale pentru întreg biosistemul. Şi ca orice parazit, pînă
la urmă, rozătoarele mor împreună cu parazitaţii care s-au lăsat infestaţi.
Să revenim la
temă: şobolanii atipici. Cine sunt
aceştia? Simplu spus, şobolanii cu chip uman. Aceştia NU părăsesc corabia pe
cale de scufundare ci, pur şi simplu rup din nava care se scufundă bucăţi mari
din care încearcă să-şi facă plute de salvare individuală.
Acum. Dacă pînă
în urmă cu nişte timp, şobolanii cu chip uman beneficiau de bărci de salvare
garantate de căpitanul vasului în derivă, acum, calimera s-a cam schimbat: un
anume comandant de navă, a început să arunce peste bord chiar şobolanii, că
nişte şoricei care-au fost sacrificaţi în mod deliberat şi daţi spre hrană
peştilor, ca păvălache zis şi crapul – de exemplu, nu mai erau de ajuns pentru
prostirea infestaţilor parazitaţi.
Şi a început
tragedia şobolanilor atipici: din ce în ce mai mulţi şobolani au început să fie
aruncaţi peste bord, împreună cu alaiul lor de şoricei deşi, nava încă nu dădea
semne de scufundare. Disperaţi, toţi aceştia au început să le ceară secunzilor
navei – ajunşi între timp comandanţi, în mod imperativ, bărci de salvare: o
preluare în forţă a comandei navei (reuşită parţial), o zi specială (marţea
neagră) de domolire a vitregiei condiţiilor de navigat, reguli speciale de
navigaţie cum ar fi abolirea aruncării peste bord a paraziţilor, adică să le
redea privilegiile cu care erau obişnuiţi. Lupta continuă!
Ce face între
timp echipajul navei? Supravieţuieşte. Matrozii care asigură flotabilitatea
navei muncesc disperaţi pentru menţinerea navigabilităţii navei, în timp ce
matrozii care freacă puntea - citeşte
freacă menta* - se simt asiguraţi de cîte-o mică vestă de salvare primită ca
pomană de la actuala conducere a navei. Ambele categorii de matrozi, au
drepturi egale pentru alegerea noului comandant deşi, unii (mentolaţiatorii)
sunt numai rezervorul de şoricei adepţi ai noilor şobolani sau, chiar şobolani
în devenire!
Ne scufundăm cu
toţii? DA! Chestie de timp, de vremuri, sau de ne / şansă.
* În urmă cu
cîteva secole, slugile boierilor erau împărţite pe sarcini: care lucra la
moşie, care muncea la grajduri, şi aşa mai departe. Cele mai privilegiate slugi
erau slugile care-l serveau pe boier direct în conac = oamenii de casă. Dintre
aceste slugi, cele mai apreciate erau „slugile
care frecau menta”. Ce sarcină aveau aceste slugi? Nimic altceva decît să frece
cu mentă masa pe care mîncau boierii pentru că faţa de masă încă nu era la
ordinea zilei, iar masa pe care mîncau boierii se umplea de tot felul de
mirosuri neplăcute de la bucatele şi de la vinul vărsat. Frecătorii de mentă
erau apreciaţi pentru că redau mesei un miros plăcut, cel de mentă, frecînd
nevinovata izmă creaţă, de tabliile meselor de ospăţ.*
Între timp,
slugile cele mai apreciate au devenit GRĂJDANII, adică nişte şoricei mai
speciali care dispuşi fiind să se sacrifice pe altarul noii burghezii
proletare, (ilegaliştii care-au condamnat la extincţie elitele navei), nu vor
ajunge niciodată, ŞOBOLANI!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu