Magicianul . Alison
Cred că în urmă
cu mai bine de trei (poate patru) veşnicii – şi cum timpul curge acum
incredibil de repede, sînt nevoit să limitez o veşnicie la vreo zece ani de
zile – am citit o carte a lui John Fowles: Iubita locotenentului francez. N-am
reţinut decît titlul, nu şi autorul; nu ştiu de ce. Despre subiectul acestei
cărţi nu-mi aduc prea bine aminte dar, pentru că o am în modesta mea bibliotecă
o voi căuta şi o voi reciti. Probabil.
Recent, o
prietenă din virtual, Brindusa Frunza, mi-a sugerat, indirect, această carte,
Magicianul. Cum am mai primit cîteva sugestii interesante de lectură de la
această prietenă din virtual, m-am conformat. Şi bine am făcut! Mulţumesc,
Brindusa!
M-a avertizat Brindusa că această carte face parte dintre
cărţile care nu pot fi povestite pentru că nu poţi găsi un „flash” definitoriu
de la care să începi relatarea. Aşa şi e: nu poţi găsi un singur „flash”; sînt
cel puţin patru „flashuri” care definesc acţiunea cărţii, flashuri inserate
chiar de autor în decursul povestirii.
Am identificat –
din punctul meu de vedere de cititor amator – cel puţin patru „flashuri” şi am
indicat două dintre ele AICI şi AICI. Mai rămîne să mai dezvălui şi celelalte
„puncte nodale” pe care le-am descoperit eu, repet, din postura de cititor
împătimit, că slavă Domnului! n-am devenit – şi nici nu mai am timp să devin –
cititor profesionist, adică feri Doamne, critic literar. J Vorba
domnului Noica: ferească-vă Domnul să deveniţi profesori! J le spunea domnul Noica, învăţăceilor domniei sale
de la Şcoala de la Păltiniş! Cred că ştiţi despre ce este vorba, nu insist.
Tema acestei
cărţi este una dintre cele mai uzuale şi cel mai mult exploatate în literatură,
iubirea. Nu dragostea care, este cu totul şi cu totul, altceva. Iubirea! Există
iubire care transcende? Cum facem deosebirea dintre dragoste – ca dorinţă
carnală – şi iubire? Propriul nostru comandament interior, ne poate călăuzi cu
acurateţe să facem această definitorie diferenţă între sentimentele care ne
străbat, mai ales cînd sîntem prea tineri ca să putem face diferenţa între
patima cărnii şi nevoia de absolut? Putem? Nu ştiu.
Nu ştie acest
lucru nici domnul Urfe, aparent subiectul principal al acestei cărţi.
Tînăr scăpat de
sub tutela unui părinte autoritar (militar de profesie, dur şi autoritar),
domnul Urfe încearcă să-şi găsească un destin liber de convenienţe sociale. Nu
se angajează în relaţii de lungă durată pentru că nu-i capabil să iubească. Se
foloseşte în cuceririle sale vremelnice supuse nevoii de „carne” de o răsuflată
şi blamabilă tehnică de cucerire a femeilor care-i pot trece prin pat:
autovictimizarea ca biet ins lipsit de iubirea maternă: biet suflet neînţeles.
Tehnica asta a
mers impecabil de prea multe ori, pînă a întîlnit-o pe Alison, australianca
(altă lume Australia faţă de vechea Anglie, nu?) fată care-i va impune cu
ingenuitate, un plan superior de consumare a relaţiilor dintre oamenii dispuşi
la „relaţii deschise”.
Să nu uităm că
acţiunea acestei cărţi este situată la nivelul anilor 1960 şi următorii.
Revoluţia sexuală tocmai începea. Dar nu
despre revoluţia sexuală este vorba în această carte, Magicianul, ci, despre nevoia de a păstra cîteva repere
strict umane bazate pe iubire, în relaţia dintre cei doi: EA şi EL, exact în timpul
marii eliberări de convenienţe sociale, păstrînd în acelaşi timp libertatea
individuală! Cuvîntul de ordine este: seducţia bazată pe iubire, nu cucerirea
facilă
Abia după ce
Nicolas, o va pierde pe Alison, începe cu adevărat, povestea!
Ps. Relatarea
continuă! J Magicianul
este Maurice! Preotesele seducţiei sînt cele două surori gemene, visul oricărui
bărbat captiv „jocului cărnii”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu