miercuri, 17 octombrie 2018

Cvintuplele Canadei


Nu mai avem prea mult de stat pe aici. Am revăzut textul, am recitit pe scurt şi cartea din care am citat deseori. Şi am observat că scriitoarea Raluca Feher, are dreptate: şi eu mi-am pus o pereche de ochelari roz, şi eu am văzut cam totul pe aici, în culori trandafirii. Numai că nici pe acest pămînt, oamenii n-au fost scutiţi de rele tratamente, din partea guvernului. Mai întîi, copiii indigenilor au fost smulşi din sînul familiilor lor naturale. Am spus despre acest lucru, ceva mai înainte, cu argumente minimale atît pro cît şi contra. Numai că după ce-am revăzut pozele făcute la Musee de la Civilisation, şi am recunoscut într-o poză cele cinci fetiţe celebre la vremea lor, pentru care s-a dorit o soartă bună, dar s-a obţinut exact contrariul, m-am hotărît să citez şi povestea lor. Nu cred că trebuie ascunsă şi uitată.
„Annette, Emilie, Yvonne, Cecile, şi Marie  au fost cinci mici raze de soare din Canada în perioada Depresiunii, atunci cînd s-au născut, la 28 mai 1934, în familia francofonilor Elzire şi Oliva Dionne, din Ontario. Nu doar canadienii, dar şi mulţi oameni din toată lumea au fost fascinaţi de surorile cvintuple, un fenomen rar la vremea aceea. De teama exploatării lor în scopuri comerciale, guvernul le-a mutat pe fetiţe într-un azil special construit pentru ele, unde sute şi mii de oameni puteau veni să le vadă (sublinierea mea, tibi). Totul părea pentru binele lor, cel puţin aşa s-a crezut. Mai tîrziu au fost aduse acuzaţii de abuz împotriva copiilor şi de regretabile administrări ale fondurilor (!) puse deoparte pentru asigurarea acestora. Emilie a murit în 1954, Marie în 1970. După o încercare superficială de recompensare, premierul Provinciei Ontario, Mike Harris, a mers pînă la Montreal, în 1998, ca să-şi ceară iertare în mod public faţă de cele trei surori încă în viaţă pentru partea de vină a guvernului în distrugerea vieţilor care începuseră atît de luminos.”  
Ce să comentez? N-am ce să comentez.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu