miercuri, 17 octombrie 2018

Parlamentul Provinciei Quebec


S-a terminat cu frumuseţea vremii din ziua de ieri. Astăzi cerul este zburlit, pare pus pe ploiceală, numai un vînticel rebel pare încă, să mai ţină norii la respect. Prognoza meteo nu arată deloc prea roz dar, nu-i bai. Nu stăm noi în loc de atîta lucru. Şi nici nu stăm.
Bus 35 R, L 2, bus 11. Îi spunem  şoferului că vrem să coborîm la Parlament. N-are nimic împotrivă, aprobă zîmbind. Cum noi am început să ştim binişor traseul, cînd ajungem la Parlament, care chiar se vede, îi spun şoferului să oprească. Mirat, acesta spune că mergem pînă la capătul liniei, la gara fluvială şi abia cînd ne întoarcem oprim la Parlament, CHIAR în staţia din faţa frumoasei clădiri. Inspirat, îi spun că nu avem atîta timp şi-mi ating mîna stîngă, la încheietura căreia n-a mai stat un ceas de vreooo 20 de ani. În sfîrşit, catîrul opreşte şi ne permite să coborîm cam între staţii.
Cînd i-am relatat lui Robi incidentul, a spus doar atît: n-ai ce să le faci! Aham. Deci acestia-s quebecoşii-catîri. Poate voi spune mai tîrziu, cîteva cuvinte despre cum am înţeles eu că se petrec lucrurile, despre această grupare radicală, adunată în jurul partidului quebecos, singura grupare din toată Canada, care luptă pentru autonomie, la fel ca şi alte grupări de pierduţi între meandrele istoriei, de prin Spania sau Italia. Nu detaliez acum, dar este vorba în special despre bătălia pierdută de francezi, pe Cîmpul lui Abraham, fix într-un sfert de oră, pentru că onoarea nereperată a francezilor, alimentată de legenda lui Champlain, nu poate admite că de atunci, britanicii au preluat controlul Canadei, pînă în zilele noastre. Şi ca să nu mai revin la acest
subiect, pentru că nu-mi place deloc, spun numai că britanicii au admis ca o compensaţie, inclusiv folosirea limbii franceze ca limbă oficială deşi, în afară de Quebec şi de Montreal, cu greu mai găseşti vorbitori de limba franceza, în Canada; cît despre vorbitorii de limbă quebecoasă, nici nu mai trebuie să spun altceva decît că, această limbă seamănă foarte bine cu limba moldovenească inventată în laboratoarele kaghebeului, limbă în care cuvîntul cravată, de exemplu, a fost înlocuit cu gîtlegău. Limpede? Dacă nu e limpede, am înregistrat o scurtă secvenţă într-un autobuz, în care o bandă magnetică repeta obsedant în preajma fiecărei staţii: ro şa re. Abia cînd i-am arătat lui Robi înregistrarea, a rîs şi mi-a spus că de fapt, vocea spunea, prochen aret (următoarea oprire). Deliberat, am scris fonetic. Trecem mai departe...
Din nou, veşnica barieră: una spun ei, alta înţelegem noi, şi viţăvercea. Nu mai pierd vremea, îl sun pe Robi care îl lămureşte pe nenea care dădea tichetele de acces, să ne arate intrarea. Apoi, un întreg dispozitiv de agenţi de securitate, zîmbitori şi amabili, au priceput că nu prea le avem noi cu quebecoasa lor dar, apelînd la internaţionala limbă gimnastică J ne-au arătat exact ce avem de făcut, etapă cu etapă. Mai întîi ne-au trecut prin scanere ca la aeroport (urăsc să-mi scot tot de prin buzunare şi mai ales, să-mi scot cureaua de la pantaloni), apoi, ne-au cerut paşapoartele, ne-au făcut nişte ecusoane de folosinţă unică şi ne-au întrebat dacă vrem ghid francez, ghid englez, sau vizităm pe cont propriu. Neinspirat, optez pentru ghid. Mai întîi, ne punem pe aşteptat ghidul care vine exact la ora trecută în orarul nepreţuit şi de neocolit. Astfel pierdem vreo 15 minute, într-o sală care semăna a sală de conferinţe, în care pe un ecran rula o chestie insipidă despre cît de frumos şi devreme acasă este Parlamentul şi cît de harnici sunt parlamentarii. Vremea trece şi vine doamna ghid de limbă franceză. Bon jour, vom face aia  şi ailaltă, o dă pe istorie, spune despre clădirea în care ne aflăm, mă rog, cine ştie cam ce spun ghizii, ştie de ce nu insist. Apoi, ne întreabă de unde suntem. Din cei zece membri ai grupului nostru, noi suntem singurii români înconjuraţi de patru cupluri de francezi, două cupluri de tineri şi două de vîrstnici, peste vîrsta noastră. Iată cum am fost aici, vîrsta de mijloc!  
Ne oprim într-o sală de la parter, frumos ornată şi împodobită cu tablouri ale unor personaje istorice. Ghida turuie vrute şi nevrute, minute îm şir. Încep să am vaga bănuială că ne cam pierdem timpul cu doamna ghidă şi că de fapt, ar fi mai bine să o luăm pe cont propriu dacă vrem să vedem totuşi, cîte ceva. Numai că o dată ce am optat pentru ghid, nu prea mai puteam să ne rupem de grupuscul şi să ne alăturăm hoinarilor pe cont propriu. Asta e, data viitoare (adică niciodată) nu vom mai greşi. Urcăm o scară, trecem prin faţa restaurantului deschis şi pentru publicul larg nu doar pentru aleşi, nu ne tentează că este totuşi prea de dimineaţă, cam ora 12, trecem de el, şi urcăm la etaj, într-o altă sală aproape identică cu cea de la parter. Stînga o uşă care conduce în sala Consiliului Legislativ, în dreapta altă uşă care conduce în Sala Asemblee Nationale. Explicaţii ample despre aproape nimic, fotografiez ce pot cum pot, apoi mai urcăm un etaj. Aici, sunt căile de acces ale publicului care doreşte să urmărească de la etaj, dezbaterile aleşilor quebecoşi, după o înregistrare prealabilă şi după încă un control ca la aeroport. Nu ne tentează nici asta.
Sălile sunt frumoase, bogat ornamentate, respiră confort şi mai ales, bogăţie. Am încercat să-mi închipui unii dintre parlamentarii noştri, în acest edificiu al democraţiei. Nu doar că n-am reuşit dar, m-a bufnit un rîs homeric, de se uitau vizitatorii la mine, ca la urs. Vorba vine că am rîs homeric. Am mormăit amar ceva, şi am tăcut, jenat de comparaţie. 






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu