sâmbătă, 6 octombrie 2018

Levis


Cîteva cuvinte despre acest orăşel, aşa cum îl pecep eu – primele impresii. Se află la opt kilometri distanţă de Quebec, este alcătuit din case bătrîneşti gen vilă cu un nivel maxim două, şi se întinde cuminte pe nişte străzi liniştite dar temeinic asfaltate. Mai nou au apărut şi cîteva blocuri de locuinţe. Nu ştiu cu ce se ocupă locuitorii localităţii Levis (150.ooo), dar mi se pare de vis aerul civilizat pe care îl emană oraşul.
La marginea aşezării un cartier comercial compus din mai multe magazine îţi oferă prilejul de a cumpăra aproape orice, oferta fiind aproape similară cu ce oferă orice supermarket, de la alimente la ustensile şi de la obiecte casnice la îmbrăcăminte – încălţăminte. Spaţii generoase de parcare în jurul fiecărui magazin într-o atmosferă patriarhală. Preţuri modice sau în orice caz, nu exagerate.
Am încercat să fac o simplă comparaţie, respectiv o mică localitate din preajma unui oraş românesc în care să găseşti aşa ceva. Eu nu reuşesc să identific ceva asemănător în România: o localitate mică, străzi asfaltate cumsecade, cu cîteva zeci de magazine cu aspect modern, care oferă mărfuri de calitate la preţuri avantajoase.
Levis nu este o atracţie turistică, n-are mai nimic de arătat deşi localitatea este traversată de Fluviul Saint Laurent care uneşte Marile Lacuri cu Oceanul. N-am observat hoteluri sau restaurante. Nu încă. Aspectul patriarhal /civilizat al acestei localităţi mi-a rămas adînc întipărit în minte. La noi de ce nu se poate?
Am auzit că există şi la noi o comună (sau sat că le cam confund) Ciugud / Alba, al cărei primar a reuşit ceva similar; adică apă curentă, internet, asfalt, flori pe uliţe, etc. Am auzit şi că respectivul primar pesedist fiind, a fost exclus din pesedragnea. Maaaare mirare, nu? Cum mama supărării să fii  pesedist şi să faci ceva benefic pentru cetăţeni în loc să-i abureşti şi să aduci bani la partid? 
Un amănunt interesant: Robert ne-a dat o cheie de la casă dar ne-a spus că nu este musai nevoie să încuiem!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu