Am plecat de la muzeu. Este încă devreme, aproape de ora prînzului, dar,
mai întîi, mai dăm o tură agale, pe străduţele de sub Castelul Frontenac, pe
unde am mai fost cînd ne-am plimbat cu telefericul. Mergem pe străduţele
înguste forfotind de turişti, către locurile care ne-au devenit deja familiare,
cum ar fi de exemplu, Gara Fluvială. Nu ştiu de ce nu o pot denumi canadezii, simplu,
PORT. Şi nici nu-mi pasă!
În Place Royale, lume adunată
buluc. La ce se uită? Nu ştiu... Într-un colţ se află un restaurant italienesc,
doldora de lume, iar către portul vechi coboară o stradelă străjuită de un bust
de femeie; o indigenă.
Acum, privirea către o biserică îmi este uşor întreruptă de o statuie a lui
Ludovic al XIV- lea.
Este vorba despre Notre Dame des Victoire, pe uşa căreia trona un anunţ:
închisă pentru o ceremonie privată; pentru vizită, vă rugăm reveniţi. Ok, vom
reveni.
Pînă să revenim, merită se citez din carte:
„Place Royale a fost trasată în 1688 pe locul ocupat în 1608 de grădina
vestitei Habitation a lui Champlain şi, ca piaţă de mărfuri şi forum public, a
constituit epicentrul vieţii din Quebec mulţi ani.”
Nu ştiu de ce dar, întregul oraş vechi este plin plin plin cu galerii de
artă, iar pe străzi tot felul de artişti expun tablouri de mărime modestă pînă
la miniaturi, mai mult în acuarelă decît în ulei, şi mai mult pe carton decît
pe pînză. Pictură pe sticlă, n-am văzut.
Citez iar, din sus pomenita lucrare:
„pînă la începutul secolului al XX-lea, arta canadiană a fost puternic
legată de modelele europene. Artiştii canadieni erau pregătiţi în tradiţiile şi
tehnicile Vechilor Maeştri şi ale mişcărilor de artă contemporană din capătul
celălalt al Atlanticului. Acest lucru nu i-a împiedicat, totuşi, să aibă inima
deschică la caracterul special al peisajului canadian sau al locuitorilor săi.
Prin ei, galeriile majore de artă ale ţării oferă o imagine cuprinzătoare şi
fascinantă despre modurile schimbătoare în care artiştii au văzut această ţară.
(...) O generaţie ulterioară de artişti, cu baza în Toronto, s-a hotărît să
creeze o şcoală de pictură care nu doar să înregistreze scene canadiene, dar şi
să reîntărească o identitate canadiană aparte. Autonumindu-se Grupul celor
Şapte, ei au proclamat (...) în 1920 (...) că erau impregnaţi de ideea că o
artă trebuie să crească şi să înfloreasacă pe un pămînt mai înainte ca ţinutul
să devină o adevărată casă pentru locuitorii săi. (...)”
Bineînţeles, peste tot, alţi artişti ai străzii îşi fac datoria cîntînd cît
cuprinde: pentru toată lumea gratuit,
iar pentru cei care-şi permit, în schimbul cîtorva monede; celor cu dare de mînă, le oferă un CD
la preţul de 20 dolari, iar la ofertă, două CD-uri la 30 de dolari. Am citit pe
undeva, cîndva, că la New Orleans, capitala Jazz-ului, era un local care tot
astfel îşi îmbia muşteriii! Dacă tot a venit vorba despre muzică şi despre
artişti, se cade să amintesc că atît Celine Dion cît şi Shania Twain, sunt
canadience. Ca şi excelentul actor, Donald Sutherland. Oricum, atmosfera este
de tihnă şi de mulţumire sufletească, în ciuda forfotei care a pus stăpînire pe
străzi. Iar vremea, ah, vremea, este pur şi simplu, mi-nu-na-tă!
Mergem ce mai mergem, „ievaluăm” (vorba unui sinistru de la un minister) J terasele şi în sfîrşit
alegem una la care ne aşezăm. Cer ambele meniuri, şi în franceză şi în engleză,
şi cerem ceva de papa. Silvia vrea o pizza uriaşă acompaniată de o bere
pression, J eu vreau un tartar din
muşchi de vacă, asezonat cu vin roze canadian. Delicioase, amîn-toate J Chiar m-aş putea obişnui
cu vinul canadian! Nu mi-ar lipsi aproape deloc vinul franţuzesc, spaniol sau
românesc. Dar. Tartarul a fost foarte picant (aşa l-am cerut) şi ce era să fac
dacă limba îmi luase foc? Am mai cerut un pahar cu vin J
La plată, aceeaşi dificultate cu maşinăria care extrage banii de pe card.
Nu folosesc deloc card, eu sînt vechi
domnule, J nu mă pricep decît la
numerar. Pînă la urmă, fata de la terasă şi Silvia convin metoda, şi plătim.
Iar o luăm agale pe străzi, avem chef să mai vedem o dată Basilique de
Notre-Dame-du-Quebec. Dar pînă atunci, trecem din nou pe lîngă Notre Dame de
Victoire. Ce vedem? O nuntă care tocmai se încheiase J Mirii se urcaseră într-un
automobil de lux şi suportau cu stoicism avalanşa de fotografi care-i
imortalizau, printre care, hop şi eu J
Încerc uşile bisericii, închise. Am revenit degeaba. Păi, de ce să mai stea
preotul acolo, dacă tot le umflase banii însurăţeilor? Glumesc, desigur.
Citez: „La origini închinată pruncului Isus, capela episcopului Laval
(primul episcop din New France), a fost reconsacrată Eglise Notre-Dame-des-Victoire în 1690, cînd cele 34 de corăbii
britanice s-au retras, după un asediu de cinci zile al oraşului. Singularul
„victorie” a devenit pluralul „victorii” în 1711, după ce un atac naval al
britanicilor a fost întrerupt de o puternică furtună. Cînd britanicii au venit
pentru a treia oară, în 1759, n-au mai plecat, iar biserica a fost aproape
distrusă de bombardamentul lor. Reconstruită de mai multe ori de atunci, ea
prezintă, către piaţă, un acoperiş cu pantă foarte înclinată, în vîrful căreia
este o turlă. Înăuntru, un model de navă la scară mare este suspendat în naos,
iar piesa de altar reprezintă cetatea întărită a Quebecului.”
Bine că am văzut măcar acoperişul înclinat J Şi tot n-am înţeles ce căuta
acolo, statuia regelui pedofil, (he he, ciutăria) J „statul sînt eu”
Am ajuns la Notre Dame du Quebec. Speram să vedem spectacolul de lumini dar
este foarte bine şi aşa. Am nimerit la o slujbă. Nu mă pricep dar, Silvia a
spus că este complet diferit faţă de ce ştia ea despre slujba la catolici. Pentru
mine nu contează şi ŞTIU că nici pentru ea. Am spus prima dată cînd am fost
aici, la o primă privire, că ar fi cam o mie de locuri pe bănci. N-am greşit
aproape deloc şi iată, mai bine de o treime dintre locuri, sunt ocupate de
oameni care ascultă atent, predica unui preot. Apoi, urmează o femeie care
spune nu ştiu ce, apoi urmează corul acompaniat de orgă, apoi alt preot, iar
orgă şi iar o predică lungă. Nu prea înţeleg dar îmi place să ascult glasul
liniştitor care se aude deosebit de limpede. În afară de adulţii care stau
smirnă, sunt şi nişte copii, care cam plictisiţi – dar cuminţi! se foiesc pe
bănci. Mi se pare normal ca aceşti pui de om să se plictisească. Ei sunt puri
şi n-au nevoie încă, de mîntuire.
Silvia îmi spune că a venit vremea să mergem spre casă. De acord, dar mai
întîi, vreau ca preotul să termine ce avea de spus. NU vreau să-i întorc
spatele. Simt că asta, NU se face. Eu, creştinul nepracticant, asta simt.
Am ieşit din Basilique şi ne îndreptăm spre staţia de autobuz 11, cu care ne
vom deplasa către L 2, care ne va duce pînă la bus 35 R, care ne va duce acasă.
Acum, ştim bine lecţia J Pînă atunci însă,
privesc vag amuzat cum nişte chinezi, se tocmesc cu un vizitiu, pentru un tur
al oraşului, în caleaşcă. Pe mine nu mă tentează aşa ceva, deloc. Dar DELOC!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu