Oricare dintre cele două camere ale parlamentului din Canada, poate avea
iniţiativă legislativă. De obicei, Senatul aprobă legile promovate de Camera
Comunelor; rar se întîmplă ca o lege să fie returnată la Cameră. Mai exact,
Senatul are rolul de a clarifica unele texte dacă sunt ambigui.
1. Prima lectură
Mai întîi, iniţiativa legislativă
(numerotată cu o literă şi un grup de cifre, de exemplu S-201) este
depusă la Senat şi remisă senatorilor pentru prima lectură. În această fază, senatorii au
prilejul să ia la cunoştinţă obiectul legii dar fondul legii încă nu este
dezbătut.
2. A doua lectură
Senatorii dezbat proiectul de lege. În general, proiectul nu poate fi
modificat în această etapă. Dacă este adoptat prin vot, proiectul este supus
unui comitet senatorial pentru a fi studiat în detaliu (de specialişti).
3. Etapa de studiu în comitetul senatorial
Apoi, senatorii din comitet convoacă experţii şi persoanele susceptibile de
a fi atinse de proiectul de lege pentru analiză şi pentru observaţii.
Membrii comitetului senatorial procedează la examinarea detaliată a
proiectului de lege, articol cu articol.
În această etapă, membrii comitetului pot propune amendamente; apoi
comitetul adoptă un raport asupra proiectului de lege, cu sau fără propunerile de amendamente.
Raportul este remis pentru examinare în plenul Senatului (105 membri).
4. Etapa raportului
Dacă raportul comitetului recomandă amendamente, este examinat în plenul
Senatului. Acum, senatorii pot propune alte amendamente iar dezbaterile sunt
axate în principal asupra acestor amendamente.
5. A treia lectură
Senatorii pot propune alte amendamente. Apoi proiectul de lege cu
amendamente este supus votului senatorilor. Dacă proiectul de lege este adoptat
cu amendamente, este remis Camerei Comunelor.
6. Punerea de acord a celor două Camere
Dacă Senatul amendează proiectul de lege, ori viceversa, cele două Camere
fac schimb de mesaje pînă se convine un text final, identic.
7. Sancţiunea Regală
Un proiect de lege adoptat de cele două Camere, într-o formă identică, devine lege din momentul în
care monarhul sau reprezentantul său, guvernatorul general, îl aprobă. Această
ceremonie poate avea loc în incinta Senatului, sau la reşedinţa guvernatorului
general.
Concluzie
Mai pe scurt fie spus, NU există în procesul legislativ canadian, nici-un CIORDI-FLICEA care să propună o lege acum, iar
peste cinci minute legea să fie votată în plen, de parlamentarii puterii, în
totală necunoştinţă de cauză, fără discuţii cu impricinaţii, cu specialişti,
sau cu amendamente de la opoziţie. Aşa ceva în Canada, este inimaginabil şi din
acest motiv LEGEA ESTE LEGE şi se aplică drastic; nici-o lege nu este făcută cu
dedicaţie pentru cineva, sau împotriva cuiva anume. Legea este făcută pentru
toţi şi toată lumea o respectă cu sfinţenie, pentru că atunci cînd aceia care
încearcă să o eludeze intră în vizorul justiţiei, sunt ciuruiţi rapid fără
menajamente, indiferent de rangul persoanei respective.
De aceea, mînăria pe care a făcut-o șparlamentul cu legile justiției, este
inimaginabilă într-o țară civilizată. Dacă pînă și plagiatorii de la CCR, citește HOȚI) au anulat peste 60 dintre
măgăriile propuse de disperații penali din psd, este CLAR că s-a depășit pragul
nebuniei și s-a intrat în epoca imbecilității. Scapă cine poate? S-ar putea să
nu mai scape, nimeni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu